15-årige Mia er vild med veteranknallerter: De minder mig om min morfar

En gammel Puch Maxi er blevet dobbelt så dyr siden januar. Coronanedlukningen har kørt priserne i vejret.

Mia Berg har allerede to veteranknallerter. De hedder Daisy og Diana. (Foto: © Diego Bønke, (c) DR)

Det er onsdag aften, og det betyder træf på havnen i Kalundborg for alle, der har hang til gamle motorer og lugten af benzin.

Amerikanerbiler og motorcykler fylder en del af parkeringspladsen, men på kajen samles også en inkarneret flok og sparker dæk på deres gamle Yamaha 3 gear, Velo Solex, Puch Maxi og andre veteranknallerter.

En af dem er 15-årige Mia Berg, og selvom hun først får sit knallertkørekort om nogle måneder, slæber hun troligt sin Velo Solex 1700 ned til gruppen af primært mandlige knallertentusiaster.

For den minder hende om hendes morfar, der døde for ti år siden og også nød at drøne rundt på to hjul, selvom det var på en motorcykel.

- Jeg tænkte, at hvis jeg kunne være lidt som ham, så kunne jeg holde ham lidt i live, siger hun.

Mia Berg er allerede på knallert nummer to. Hun har været 'hjemmemekaniker', siden hun var 12 år, og hun knokler ofte på i timevis, hvis den lille benzinmotor ikke vil starte.

- Det er en rigtig kliché, men jeg har bare lært af alle de fejl, jeg har lavet. Og så bliver det jo meget bedre, når den endelig kører, fortæller hun.

Priserne stiger

Mia er langt fra den eneste, der har kastet sin kærlighed på en gammel knallert.

Knallertklubben i Kalundborg blev stiftet i april i år og har allerede fået over 200 medlemmer, og siden begyndelsen af året har priserne også fået et ekstra vrid på gashåndtaget.

Så meget, at man hellere skulle have sat sine penge i en Puch Maxi end i aktier ved årsskiftet, mener Pål Henning Hoel, der er medejer af PuchklubDK.

- I januar kunne du købe en pæn, kørende Puch Maxi for omkring 5-6.000 kroner. I dag skal du op på 9-10.000 kroner, og hvis den skal være rigtig pæn, skal du slippe op imod 16.000 kroner, siger han.

I dag kan en fin Puch Maxi knallert koste op mod 16.000 kroner, fortæller Pål Henning Hoel, der er medejer af PuchklubDK. (Foto: © Diego Bønke, (c) DR)

Benny Lorentzen, indehaver af YamahaFS1.dk, der sælger reservedele til veteranknallerter, har også kunnet mærke den stigende popularitet under coronakrisen.

- Vi kunne tydeligt mærke, at det kom, lige da landet blev nedlukket. Der blev vores antal af pakker mere end fordoblet nogle dage, så vi har ligget vandret, siger han.

Der har over de seneste år været en generel stigende interesse for veteranknallerter, men det er særligt coronakrisen, der har kørt priserne i vejret, mener Pål Henning Hoel.

Han regner med, at der er tale om en prisstigning, som vil holde i længden.

- Jeg tror, priserne kommer til at stabilisere sig efter covid-19, og så tror jeg faktisk, at interessen stadigvæk til stige, siger han.

Vil have knallerten fra deres ungdom

Særligt to grupper i befolkningen er med til at holde priserne oppe, fortæller Jens Jessen, journalist og forfatter til flere bøger om veterankøretøjer.

- Det er de købekraftige mænd fra 40-60 år, der skal have knallerten fra deres ungdom. Men de unge mennesker har også taget de gamle knallerter til sig, så de er også med til at holde priserne oppe, siger han.

Og Mia Berg har heller ikke tænkt sig at holde sig fra vejene, når hun snart kan tage sit knallertkørekort.

- Lige så snart jeg får mit kørekort om nogle måneder, kan jeg endelig dyrke min hobby på lige fod med de andre, siger hun.

Knallertklubben i Kalundborg blev stiftet i april i år og har allerede fået over 200 medlemmer, som blandt andet mødes på havnen hver onsdag med deres veteranknallerter. (Foto: © Diego Bønke, (c) DR)

Med tiden er det hendes drøm at blive konservator, men jobbet skal ikke gå ud over knallertinteressen.

- Så vil jeg lave et lille værksted ved siden af, hvor folk kan komme ind og bygge deres egen knallert, fortæller Mia Berg.