Ankenævn slår fast: Energiselskab måtte ikke skrotte fastprisaftale

Omkring 3.000 kunder fik i august suspenderet deres fastprisaftale af energiselskabet SK Energi. Men ifølge Ankenævnet på Energiområdet var det ikke i orden.

3.000 kunder hos energiselskabet SK Energi fik i august suspenderet deres fastprisaftale. (Foto: © Bo Amstrup, Ritzau Scanpix)

Det vakte både undren og vrede blandt 3.000 kunder hos energiselskabet SK Energi, da de i august sidste år fik suspenderet deres fastprisaftale og i stedet skulle vende tilbage til de normale priser.

Og det var heller ikke i orden.

Det har Ankenævnet på Energiområdet nu afgjort.

I en afgørelse til en kundeklage skriver ankenævnet:

- SK Energi skal anerkende, at forbrugeren har ret til at få leveret el til den pris, som parterne aftalte ved indgåelsen af fastprisaftalen.

Den afgørelse vækker glæde hos Kim Brinch Fiskbæk fra Korsør, som er én af de kunder, der fik suspenderet sin fastprisaftale.

- Det viser, at de ikke bare kan gøre, som de har lyst til som stort selskab. De har også nogle regler og retningslinjer, de skal følge overfor deres kunder. Og hvis de ikke følger dem, så bliver de også straffet, siger han.

Kim Brinch Fiskbæk har da også selv skiftet energiselskab, siden han fik besked om suspenderingen tilbage i august.

- Det har jeg, fordi jeg følte mig røvrendt af det selskab. Og jeg troede faktisk ikke på, at der ville ske noget som helst mere. Vi hørte ingenting omkring sagen. Så jeg tænkte, at uanset hvordan sagen ender, så har jeg ikke lyst til at være i et selskab, der behandler folk på den måde.

Også positiv afgørelse for andre energikunder

Hos Forbrugerrådet Tænk glæder direktør Mads Reinholdt sig også over ankenævnets afgørelse. Både for de 3.000 kunder hos SK Energi, men også for andre el- og gaskunder i resten af landet.

- Det betyder, at nogle kunder kan forvente at få deres elpris sat ned, fordi de har betalt for meget. Og det kan også være, at der er andre kunder rundt om i landet, der har fået suspenderet en fastprisaftale, som har retmæssigt krav på en lavere elpris. Så det er meget positivt, siger han.

Samtidig vil afgørelsen kunne bruges som en vigtig rettesnor for energiselskaberne fremover, mener han.

- De kan jo lære, at en aftale er en aftale. Og hvis man har reklameret med en fastprisaftale i to år, så hænger man på den. Så når man har indgået en aftale med en forbruger, så er man forpligtet til at holde den. Det, synes jeg, er rigtig godt, og jeg håber også, at andre energiselskaber skriver det bag øret.

Overrasket energidirektør

Hos energiselskabet SK Energi kommer afgørelsen fra ankenævnet dog bag på direktør Henrik Birch.

Han mener nemlig, at selskabet har reglerne på sin side.

- Den er vi meget overraskede over. Inden vi valgte at suspendere vores fastpriskontrakter, havde vi selvfølgelig fået lavet en grundig juridisk vurdering af et stort anerkendt advokatfirma, siger han.

Ankenævnets afgørelse kommer bag på SK Energis direktør Henrik Birch. Han var sikker på at have loven på sin side. (Foto: © Dr)

Henrik Birch vil endnu ikke svare på, om SK Energi har tænkt sig at efterleve afgørelsen. Selskabet skal først nærlæse afgørelseteksten.

Men SK Energi kommer dog fremover til at være mere tydelige med, hvad betingelserne er i den aftale, som bliver lavet med kunderne

- Det er vores lære af det her. Vi har ikke været tydelige nok med, at vi havde den her mulighed i vores leveringsbestemmelser. Og jeg kan også se, at mange andre leverandører har valgt at gøre det mere tydeligt, siger han.

SK Energi har ifølge afgørelsen 30 dage til at efterleve den.