Banker advarer om stigende digital økonomisk kriminalitet: Ægtepar måtte lukke for alt digitalt for at stoppe det

Rikke og Kim Weber har mistet ca. 40.000 kroner hen over 4 måneder.

Rikke og Kim Weber forstår ikke, hvordan det er lykkedes nogen at hæve 60 gange på deres konto (Foto: © Trine Warrer Juul- DR)

I september sidste år sad Kim Weber fra Ringsted og kiggede på sin netbank, da han begyndte at undre sig.

- Jeg kunne se, at der gentagne gange var trukket nogle penge, som vi ikke kendte til.

Der var tale om mindre beløb mellem 200 og 2000 kroner, og pengene var blandt andet trukket fra hjemmesider, der handler med gamingudstyr - noget Rikke og Kim Weber ikke har brug for, da de ikke gamer og heller ikke har børn.

- Jeg har en Playstation 2 fra år 2000, så det er ikke rigtigt noget, vi bruger, siger Kim Weber.

Parret anmeldte svindelen, spærrede deres kort og fik nye betalingskort. Men det fortsatte.

- Jeg har spærret syv kort, vi har fået lavet ny nemkonto og fået nye koder til MitID, men der blev ved med at forsvinde beløb fra vores konti, siger Kim Weber.

Parret har følt sig magtesløse og kæmpet for at få hjælp til at stoppe svindelen.

- Jeg tror, jeg har snakket 70 timer med MitID Support, jeg har talt med Digitaliseringsstyrelsen, vi har lavet indsigelser til vores bank, og vi har anmeldt det til politiet ad flere omgange, fortæller Rikke Weber.

Mødt med mistro

Banktransaktionerne er godkendt med MitID, og derfor er Kim og Rikke Weber blevet mødt med mistro, føler de.

- Det værste er, at vi er blevet mistænkt for, at det er os selv, der har gjort det, og vi kan ikke rigtigt komme igennem nogen steder med at få hjælp til at komme videre, siger Rikke Weber.

Men parret fastholder, at de ikke selv har foretaget de omkring 60 betalinger for i alt 40.000 kroner, og det er heller ikke pengene, der er problemet.

- Med de penge, vi selv har på kontoen, ville det være hul i hovedet at lave snyderi for det beløb, siger Kim Weber.

Parret er helt sikre på, de ikke har trykket på mistænkelige links i e-mails eller givet fortrolige oplysninger til nogen, for de er nemlig meget påpasselige med den slags, da Rikke selv er ansat hos Midt- og Vestsjællands Politi som HK'er og kender alt til de forholdsregler, man skal tage for at undgå digital svindel.

Stor stigning i sager om digital svindel

Rikke og Kim Weber står langt fra alene, når det handler om at opleve digital økonomisk svindel. På tre år er antallet af sager fordoblet.

- Alene de sidste tre år har udviklingen været fra 2000 over 2500 til nu 4000 sager om året, så det er en stigende udvikling, vi ser, siger Michael Busk-Jepsen, der er digitaliseringsdirektør i Finans Danmark, som er bankernes interesseorganisation.

I 2022 blev der stjålet for knap 100 millioner kroner fra folks bankkonti, oftest igennem telefonsvindel.

Digitaliseringsstyrelsen oprettede i sommeren 2021 en hotline, som skal hjælpe borgere, der har mistanke om identitetstyveri. Det seneste år er antallet af henvendelser steget støt, og i begyndelsen af i år har det for alvor taget fart med en stigning fra 1500 henvendelser i februar til 2600 i marts.

Digitaliseringsstyrelsens hotline har siden åbningen i juni 2021 besvaret knap 18.000 opkald.

Vicedirektør i Digitaliseringsstyrelsen Lars Bønløkke vil ikke kommentere på den konkrete sag fra Ringsted, men forholder sig generelt til sikkerheden omkring MitID.

- Vi arbejder løbende med leverandøren Nets for at gøre MitID endnu bedre og mere sikkert, men det er også et kapløb med svindlerne, siger han.

Og det er ikke muligt at hacke sig ind på MitID uden at være i besiddelse af personlige oplysninger, fastslår Michael Busk-Jepsen, der er digitaliseringsdirektør i Finans Danmark.

- Det er ikke altid, at offeret ved, hvordan offeret har udleveret MitID, eller hvordan nogen har fået adgang til det. Men det kræver, at man har adgang til MitID for at kunne tilgå offerets netbank, siger han.

Svært at leve uden at være digital

23. januar var sidste gang, Rikke og Kim Weber mistede penge. Her var der hævet 3320 kroner på parrets budgetkonto, angiveligt til et forsikringsselskab, som parret slet ikke er kunder hos, og det viste sig da også, at forsikringsselskabet heller ikke havde modtaget pengene. Herefter tog de en drastisk beslutning.

- Vores MitID er lukket, og det gør jo, at vi ikke har adgang til noget som helst digitalt, hverken netbank, kommuner, blodprøvetagning eller andet, og det har ikke været rart, siger Rikke Weber, der er nyretransplanteret og diabetiker, og derfor jævnligt har behov for at være i kontakt med sundhedsvæsenet.

Til gengæld har det sat en effektiv stopper for svindelen.

- Siden januar har der ikke været hævet nogen penge. Men det gør jo så også, at vi bruger kontanter, for vi har simpelthen ikke andre muligheder, siger Kim Weber.

Sagen er anmeldt til politiet af både Kim og Rikke Weber og ægteparrets bank, som ikke har ønsket at medvirke.