Den 80 år gamle bro smuldrer både foroven og forneden. Cykel- og gangsti bliver nok lukket inden for et år.
Regeringen har på deres finanslov afsat penge af til byggeriet af en ny Storstrømsbro, men det haster, for hele broen lever på lånt tid siger Guldborgsunds borgmester John Brædder (G):
- Vi ved, at de seneste undersøgelser af den her bro viste, at den har fem år tilbage. Det vil sige, så kan vi begynde at se frem til, at blive afskåret totalt fra Sjælland og resten af Danmark.
Derfor vil han gerne have byggeriet af den nye forbindelse mellem Falster og Sjælland begynder så hurtigt som muligt.
Transportordførerne skal se det med deres egne øjne
Guldborgsunds borgmester John Brædder (G) og hans borgmesterkollega fra Vordingborg Knud Larsen (V) inviterer Folketingets transportordfører til en tur ud på broen.
På mandag kan de selv se, hvor skidt det står til, og så vågner de måske op, siger borgmester John Brædder:
- Når man har set det, så tror jeg, man er klar over, at vi er nødt til at have en ny, for den er i virkelig dårlig stand. Det er jo ikke kun ovenpå man kan se det - det er også nedenunder, hvor der i perioder kan være fare for at sejle under den. Der kan falde store betonklodser af.
Ny Storstrømsbro skal bygges selvom Femern forsinkes
I Folketinget har man forstået alvoren af brobyggeriet. Selvom Femern-forbindelsen måske bliver udsat endnu en gang, så er der sat penge af til at bygge en ny Storstrømsbro. Planen er at gå i gang næste år.
Det er vigtigt at bygge den nye forbindelse mellem Falster og Masnedø nu, selvom de to brobyggerier, Femern og Storstrømsbroen var tænkt som ét projekt.
Det mener Lennart Damsbo-Andersen som er formand for Folketingets fransportudvalg:
- Oprindeligt var Femern og Storstrømsbroen tænkt som en samlet forbindelse. Men som situationen er med Storstrømsbroen i dag, og den nedslidning der er på den, så er man nødt til at forholde sig til Storstrømmen, uanset hvad der sker med Femern. Det har ikke noget med Femern-forbindelsen at gøre, siger han.
Ifølge Transport- og Bygningsministeriet har Vejdirektoratet fået 4,2 milliarder kroner til en ny Storstrømsbro. Den skal finansieres af Infrastrukturfonden.
Selve broen mellem Masnedø og Falster bliver fire kilometer lang og 24 meter bred. Der bliver vej, jernbane og en fælles cykel- og gangsti.