Flere skifter benzin og diesel ud med el, men vejen til den grønne omstilling er stadig lang

For Timm Bochdam tog det knap ti års overvejelser at skifte benzinbilen ud med el.

Timm Bochdam fra Haslev har ligesom tusindvis af andre købt en elbil i løbet af de sidste to år. (Foto: © Foto: Mathilde Nordenlund © (c) DR)

Da den gamle bil var kørt helt død og brød sammen, var det tid til at tænke i nye baner for Timm Bochdam.

Den nye bil skulle være brugt, og det skulle være en elbil for at komme væk fra benzin og diesel. Valget faldt derfor på en hvid Tesla, der nu står til opladning i carporten ved siden af huset i Haslev.

Beslutningen om at skifte til elbil bundede i næsten ti års overvejelser for Timm Bochdam, men nu skulle det være.

- Der var ikke et stort udbud af elbiler, og der var den her angst om, hvor langt bilen kunne køre. Desuden manglede der ordentlig ladestanderteknologi, men det er nu blevet løst, siger han.

I bilens display skal Timm Bochmann ikke længere følge pilen, der løber fra fuld til tom tank, men i stedet være opmærksom på et visuelt batteri, der ligesom på telefonen viser, hvor meget strøm bilen har tilbage. Strømmen omregnes til, hvor mange kilometer bilen kan køre, og specielt den del fyldte meget i forhold til Timm Bochmanns beslutning.

- Man skal jo tænke sig om. Det er ikke bare at køre på den nærmeste tankstation og hælde på. Men el er meget billigere i længden, og nu er det bevist, at det fungerer, og man kan lade, når der er brug for det.

Biler sælger biler

Når du selv har bilen i gear og kører en tur, så har du måske bemærket, at flere af bilerne omkring dig kører på det lydløse el.

For selvom det er gået langsomt i mange år med at bytte diesel eller benzin ud, især udenfor de største byer, så har mange flere ligesom Timm Bochmann købt sig en elbil.

I julimåned 2020 var der ifølge Danmarks Statistik 21.298 elbiler i hele landet i juli 2022 er der 95.003 elbiler på landsplan. Det er mere end en firedobling på to år.

Alene på vejene i Region Sjælland kørte der mere end 10.000 flere elbiler i juli i år sammenlignet med samme periode i 2020.

Interessen kan i den grad også mærkes hos 'Lysen Biler', der har forretninger i Sorø, Ringsted og Næstved. Her oplever de, at hvor det for få år siden var de få, dedikerede klimaentusiaster, der spurgte efter elbiler, er det i dag stort set alle forskellige typer kunder.

- Der er virkelig sket en ketchup-effekt, og vi er kommet forbi rækkevidde-angsten, som har fyldt de sidste mange år. Nu er det ikke det, folk kommer og spørger til, når det gælder elbiler, om batteriet er godt nok. Nu spørger de ind som til alle andre biler, til ekstraudstyr og den slags, siger indehaver Christian Lysen.

Han forklarer også den stigende interesse i salget med, at der er kommet flere varianter på markedet, men også, at der sker noget i os, når vi ser flere elbiler på vejene.

- Det er et gammelt udtryk, men biler sælger biler, men det holder også her. Men der er kommet flere biler på gaden, der er på el, så der er kommet et nyt udbud i den her type af biler. Vi ser dem både store og små, siger han.

- Ventetiderne på nye elbiler er i nogle tilfælde mange måneder lige nu, men det afskrækker ikke størstedelen af kunderne.

Stadig langt fra den grønne omstilling

Selvom den store stigning i salget af elbiler er positiv i forhold til regeringens målsætning om, at der i 2030 skal køre en million elbiler på de danske veje, så er der stadig et stykke til, siger Niels Buus Kristensen, der er næstformand i Klimarådet og til daglig ansat på Transportøkonomisk Institut i Oslo.

- I første omgang er det positivt, at tallet er steget så meget. Vi havde forventet det, når nu der kom mange nye typer elbiler på markedet, men vi er for alvor stadig meget langt fra at komme i gang med den grønne omstilling, så det er vigtigt, vi får omstillet flere biler til el, siger han.

- Interessen skyldes, at der er flere elbiler på markedet, som dækker folks behov, og så er der en generel tendens i samfundet, hvor folk er mere bevidste om, hvor alvorlig klimasituationen er.

Niels Buus Kristensen er næstformand i Klimarådet. Han er glad for stigningen i salget af elbiler, men der er stadig et stykke vej. (Foto: © (C) DR Nyheder)

Ifølge Niels Buus Kristensen er den teknologiske udvikling inden for elbiler med til at få den grønne omstilling i den rigtige retning, så der kan komme mange flere elbilmodeller på gaden, så prisen på at køre i en bil på el falder.

Men bare fordi, det går rigtig godt med at få flere til at skifte benzin og diesel ud herhjemme, så er det kun en dråbe i havet på verdensplan, men en positiv dråbe.

- Danmark er et lille land, så selvom vi alle sammen skiftede til elbiler, så ville det ikke kunne ses. Men Danmark vil gerne være foregangsland og i og med, at vi kan få en stor andel af elbiler, så viser vi også resten af verden, at det er det, der er vejen frem, og det kan lade sig gøre, siger han.

Glad for el-løsning

Tilbage i Haslev hvilede Timm Bochdams beslutning om at skifte til en elbil netop på en overvejelse om at erstatte fossile brændstoffer med en mere grøn løsning. Nu er han glad for, at familien kører rundt på el.

Og selvom det er en grøn løsning, så betyder det ikke, at bilen skal køres tom for batteri ved hver kørelejlighed.

- Jeg er nået en alder, hvor jeg alligevel ikke har lyst til at køre meget mere end 300 kilometer uden pause, og det er der, bilen skal lades. Så er det kun positivt at se, at vi er på vej i den her retning, hvor jeg altid kan få ladet min bil op i stort set hele Europa.