Det er blevet mere almindeligt at købe et nyt par sko eller en ny telefon på afbetaling.
Knap hver tredje af os har udskudt eller opdelt en betaling i løbet af de seneste tre år. Det viser en undersøgelse som YouGov har lavet for Forbrugerrådet Tænk og TrygFonden.
Det skyldes blandt andet, at muligheden for afbetaling kan virke mere overskuelig, hvis man har en trængt økonomi.
Det fortæller Jacob Ruben Hansen, der er økonomisk rådgiver i Forbrugerrådet Tænk.
- Det muliggør jo et forbrug, som man ellers ikke ville have haft råd til. Så kan man få skiftet garderoben, så den er klar til sommeren eller efteråret, selvom man måske ikke har pengene til det lige nu og her. Og så virker det måske for nogen bare billigere eller mere overskueligt at betale 100 kroner i tolv måneder end 1.200 kroner på én gang.
Men selvom det kan virke smart eller overskueligt at få opdelt en betaling, kan det faktisk gå hen og blive dyrere end den oprindelige pris. For betaler man ikke afdragene til tiden, kan der komme ekstra gebyrer, fortæller Jacob Ruben Hansen.
- Vi kan se, at der er rigtig mange, der får tilskrevet gebyrer eller rykkergebyrer, fordi de ikke har været opmærksomme på en betaling eller simpelthen ikke har haft råd til at betale et afdrag. Og det betyder jo i yderste konsekvens, at folk risikerer at blive sendt til inkasso eller blive registreret i RKI-registret.
Også hos Dansk Folkehjælp, der tilbyder økonomisk rådgivning flere steder i landet, møder de flere borgere med afbetalingsproblemer. Og det er særligt problematisk for de borgere, der i forvejen har svært ved at få økonomien til at hænge sammen. Det siger Frank Jensen, der er økonomisk rådgiver i Dansk Folkehjælps afdeling i Odsherred.
- Folk, som vi hjælper, er jo endt i en uoverskuelig økonomisk situation. For dem er det et problem, at det er så let at købe på afbetaling eller lignende ordninger, for det kan ende med at eskalere deres gæld.
Kan være fristende for mange unge
At flere af os køber varer på afbetaling kan også skyldes, at det ganske enkelt er blevet lettere. Med onlinetjenester som eksempelvis Klarna kan forbrugere let udskyde eller opdele betalinger i en lang række butikker både fysisk og på nettet.
Og det gælder både til store og små køb til alt fra en ny computer eller vaskemaskine til tøj og takeaway.
Derfor er flere unge også begyndt at benytte sig af afbetalinger, når de shopper, fortæller forbrugerøkonom i Nordea Ida Moesby.
- Det er jo egentlig ikke en ny ting at købe på afbetaling, men nu er det altså kommet på nettet. Og rigtig mange unge køber ting på nettet, og derfor er det her en helt ny målgruppe, hvor det kan være fristende at købe varer via afbetaling, hvis de ikke har pengene til det.
Og det kan et par af de studerende på Slotshaven Gymnasium i Holbæk godt genkende. Blandt andre Martine Sørensen, der godt kan forstå, at en afbetalingsmulighed kan friste.
- Vi har ikke et særlig stort rådighedsbeløb, og det er jo smart, at man kan dele et stort beløb ud over mindre rater, så det ikke bliver så mange penge på én gang. For vi sidder jo ikke med kæmpe opsparinger eller får udbetalt 20.000 om måneden til at kunne bruge på det, siger hun.
Også hendes klassekammerat Pelle Jensen Meier mener, at det kan være en god ide.
- Hvis jeg ikke havde pengene til en ny computer, og jeg skulle bruge den til mit studie, så kunne det godt være en god løsning, hvis jeg vidste, at jeg kunne betale pengene inden for perioden.
Martine Sørensen har dog selv oplevet, at det også kan gå galt. En enkelt gang har hun ved en fejl valgt afbetaling, da hun skulle købe noget på nettet. Og det blev en dyr oplevelse, fortæller hun.
- To uger efter kom der en rykker på 250 kroner, og det er klart, at det er ret mange penge i et lille budget. Det var selvfølgelig megaærgerligt, fordi det var en fejl, at jeg havde valgt at bruge den betalingsmåde.
