Nye vejbump møder kritik fra både bilister og eksperter

Vejdirektoratets nye vejbump er for dyre og øger ikke trafiksikkerheden.

Vejdirektoratets nye 'Actibump' i Stensved ved Vordingborg er alt for dyrt, lyder det fra trafikforskere og bilister. (Foto: © Ann Smed Madsen, DR)

Der bliver i mange byer kørt alt for hurtigt, og den høje fart er til fare for både fodgængere, cyklister og andre trafikanter.

Derfor har Vejdirektoratet, som led i en etårig forsøgsperiode, siden december testet de såkaldte 'Actibumps' i Stensved ved Vordingborg og Osted ved Roskilde for at få bilisterne til at sænke farten.

Hvis en bilist kører for hurtigt frem mod byzonen, falder en jernplade 5-6 centimeter ned i vejen, og det giver et bump i bilen. Overholder man derimod hastighedsgrænsen, forbliver pladen oppe.

Men systemet møder nu kritik fra både trafikforskere og bilister. 'Actibump' er nemlig en dyr løsning, der ikke øger trafiksikkerheden mere end almindelige bump, siger Jeppe Rich, der er trafikforsker på DTU.

- 'Actibump' koster cirka ti gange så meget som et almindeligt asfaltbump. Og hertil kommer så en ret høj vedligeholdelsespris. Faktisk er prisen for vedligehold af et enkelt 'Actibump' den samme, som det koster at lave et asfaltbump, siger Jeppe Rich.

En halv million kroner pr. bump

'Actibump' koster omkring 250.000 kroner, mens prisen for at få bumpet ned i vejen også ligger på omkring 250.000 kroner.

Dermed løber regningen for hvert bump op i omkring en halv million kroner. Dertil skal lægges en årlig vedligeholdelsespris på 30-35.000 kroner pr. bump.

Og så meget bedre er 'Actibump' simpelthen ikke, siger Jeppe Rich.

- Et bump er et bump. Hvis du laver et asfaltbump i en 30 km/t-zone, kan du ikke køre over det med mere end 30 kilometer i timen. 'Actibump' fungerer på samme måde, så det har ikke en bedre effekt på trafiksikkerheden, siger han.

Den holdning deler Harry Lahrmann, der er trafikforsker på Aalborg Universitet. Prisen stemmer simpelthen ikke overens med resultatet.

- Det er alt, alt for dyrt. De er meget dyre at etablere, og driftsomkostningerne er også meget store, fordi teknik jo går i stykker. Derfor er 'Actibump' en dårlig idé, siger Harry Lahrmann.

Bilister kører udenom

I Stensved ved Vordingborg er flere af de bilister, der hver dag kører over 'Actibump', enige i, at prisen på en halv million kroner er alt for dyr.

- Det lyder meget dyrt. Kunne man ikke bare have lavet et almindeligt asfaltbump? Det lyder lidt for smart, siger Kim Madsen fra Kalvehave.

Flere bilister har også oplevet, at nogle vælger at køre over i modsatte vejbane, for at undgå at ryge i det 5-6 centimeter dybe hul. Og det skaber farlige trafiksituationer, siger Thorbjørn Jensen fra Kalvehave.

- Nogle bilister vælger at køre udenom bumpet. Der kører ikke så mange biler om aftenen, så det er en smutvej, hvis de skal køre hurtigt gennem byen, siger Thorbjørn Jensen.

Thorbjørn Jensen fra Kalvehave er en af de bilister, der synes 'Actibump' er for dyrt. (Foto: © Ann Smed Madsen)

Vejdirektoratet afventer målinger

Hos Vejdirektoratet lytter man til kritikken fra både bilister og trafikforskere. Men lige nu er man i gang med en forsøgsperiode, som man afventer resultaterne fra.

- Det er for tidligt at konkludere noget nu. Men vi kan allerede se, at hastigheden ved Stensved og Osted er faldet mærkbart, så det, synes jeg, er en væsentlig effekt, siger Maria Sande, der er afdelingsleder hos Vejdirektoratet.

Men hun anerkender ikke præmissen om, at 'Actibump' skulle være markant dyrere end andre typer vejbump.

- Når vi eksempelvis laver hævede flader, hvor vi laver et langt vejbump, så er prisen nogenlunde den samme. Men 'Actibump' er dyrere at vedligeholde, så derfor skal man også tænke sig om, når man eventuelt skal lave flere af dem, siger Maria Sande.

Spørger man Harry Lahrmann, der er trafikforsker på Aalborg Universitet, behøver Vejdirektoratet ikke tænke længe over, hvorvidt der skal laves flere 'Actibump'.

- Hvis Vejdirektoratet har midler til at lave flere 'Actibump' på deres vejnet, så har de simpelthen for mange penge, siger han.