En god blanding af sved, smil og grin fylder hallen på specialskolen Sct. Jacobi i Varde.
To gange om ugen står der 'fodbold' på skoleskemaet, og her kan børn med både fysiske og psykiske handicap være med.
Fodboldtræningen er højdepunktet for mange af eleverne i løbet af ugen.
Men selvom fodboldtræningen her på skolen er ugens højdepunkt for mange elever, har flere af dem haft nogle helt andre og dårlige oplevelser ude i lokalforeningerne.
En af dem er 12-årige Lukas Enggaard, der går i 6.X.
- Min træner forstod mig ikke rigtigt. Han forstod ikke, at jeg havde ADHD – jeg tror ikke, han har haft nogen, der har haft ADHD før, fortæller Lukas Enggaard.
De dårlige oplevelser fyldte mere end de gode, og derfor er han nu stoppet i sin lokale fodboldforening.
- Det var ikke sjovt at være til fodboldtræning. Jeg fik hele tiden skældud, siger han.
Foreningslivet skal være for alle
Gymnastik, fodbold og spejder skal også være for børn og unge med udfordringer.
Så nu har Socialstyrelsen fordelt 12,6 millioner til fire kommuner, der de næste tre år skal arbejde målrettet med at få flere handicappede børn ud i foreningsfællesskaberne.
For ifølge souschefen i Social- og Boligstyrelsens handicapafdeling, Signe Danø Andersen, går mange af børnene med et handicap slet ikke til nogen fritidsaktivitet, fordi de enten isolerer sig fra fællesskabet eller føler sig isoleret i den lokale forening.
- Fællesskabet skal derfor være med til at forebygge ensomhed og social isolation blandt børn og unge med handicap, siger hun.
Derfor er håbet, at erfaringerne fra de fire kommuner bliver så gode, at de kan bredes ud til resten af landet.
De frivillige skal klædes på
Varde Kommune er en af de kommuner, der de næste tre år skal arbejde målrettet med inklusion af handicappede børn og unge i foreningerne.
Kommunen har fået tre millioner kroner, og har en ambition om at få minimum 50 handicappede børn og unge ud i foreninger. Og det kan gøre en verden til forskel, at børnene fra specialskolen Sct. Jacobi også bliver en del af fællesskaber til svømning eller fodbold, mener skoleleder Marie Kring.
Hun vurderer, at størstedelen af skolens knap 300 elever, kan gå til fritidsaktiviteter, hvis de frivillige er gearet til at hjælpe dem på vej.
- Om man kan være med til e-sport eller spejder eller ride – altså selvfølgelig kan de det og selvfølgelig har de lyst til det ligesom alle mulige andre børn. For det er jo det, de gerne vil. De vil bare gerne være lige som andre børn.
For at lykkes med den mission, har Varde Kommune ansat en psykolog, der skal være være bindeled mellem børnene, deres forældre og foreningerne.
- Jeg vil tage udgangspunkt i barnets ønsker og drømme, og så tale med foreningerne om, hvordan man inkluderer det enkelte barn, siger psykolog og projektleder Anne Thomsen.
'Jeg vil gerne have venner, der ikke har ADHD'
Få af de elever, der dribler rundt på specialskolens fodboldhold 'FC Jacobi', tørner allerede ud i de lokale foreninger.
Men der er stor forskel på at spille med på skolens fodboldhold og på holdet i den lokale fodboldklub, fortæller Lucas Laustrup Riddersholm.
- Når vi er ude at spille kamp i min fodboldklub, er jeg ikke sikker på, jeg får spilletid. Her på skolen, får jeg altid lov til at spille kamp.
Lucas Laustrup Riddersholm stoppede faktisk til fodbold i den lokale forening i en periode, fordi han ikke blev udtaget til fodboldkampe. Men efter han er startet på 'FC Jacobi', har han igen fået mod på at spille fodbold i den lokale fodboldklub.
Og Lukas Enggaard fra parrallelklassen håber også, at han på et tidspunkt igen kan trække i træningstøjet og spille fodbold i den by, han bor i.
- Det ville være fedt, hvis jeg kunne komme derud igen og få nogle venner, som ikke har ADHD, siger han.