På flere af folkeskolerne i Esbjerg Kommune har eleverne de seneste to år haft flere timer med to lærere.
Som en del af frikommuneforsøget har kommunen nemlig valgt at gøre skoledagen kortere end det lovpligtige og i stedet investere i flere voksne.
Men nu bliver den ekstra voksne sparet væk. For pengekassen er tom. Skolerne i Esbjerg har i første del af skoleåret brugt for mange penge. Derfor skal de sammenlagt spare 26,8 millioner kroner.
Det bekymrer Kristoffer Poulsen, der har en søn på Rørkjær Skole Urban i Esbjerg, hvor der siden 2020 har været to voksne i timerne.
- Når man nu står alene i en 1. klasse som underviser, bliver det jo svært at få skabt et klasserum, hvor der er læring. Og så kan jeg jo være nervøs for, hvis man har et barn i folkeskolen i Esbjerg, om de får lært det, de skal, inden de går ud af 9. klasse, siger han.
'Lyset er slukket i øjnene'
Selvom der nu forsvinder en voksen, får børnene ikke flere timer på skemaet.
Derfor kan frikommuneforsøget ikke fortsætte som hidtil, mener Lærerforeningen i Esbjerg. Og det har de i et brev fortalt til byrådspolitikerne.
- Lige nu burde skolerne være i gang med at evaluere og udvikle i forhold til det kommende skoleår, der er det sidste i det her frihedsforsøg.
- Men mit indtryk er, at det er rigtig meget brandslukning lige nu, siger Maja Gundermann Østergaard, der er formand for Esbjerg Lærerforening.
Fra 1. april vil flere af skolerne fremover kun have en lærer i klasselokalet. Men allerede nu rammer besparelserne hårdt ifølge lærerforeningens formand.
- Det her kommer til fuldstændig at suge energien ud af det sidste forsøgsår, vi har. Lyset er slukket i øjnene, når jeg ser på mine kolleger.
- De har gået rundt i to år og er blevet pisket til at genopfinde skolen inden for en ramme, som i forvejen var for lille. Og nu skærer man rammen endnu mere til. Det gør det rent ud sagt umuligt, siger Maja Gundermann Østergaard.
Også formanden for Børne- og Skoleudvalget i Esbjerg Kommune er bekymret for besparelserne, men har forståelse for skolernes situation.
- Det er vanskeligt at gå ind og måle på, hvad det faktisk har betydet for elevernes læring og trivsel, når vi så samtidig skal kigge ind i besparelser, siger Diana Mose Olsen fra SF.
- Det er frygtelig ærgerligt, men skolerne har jo en forpligtelse til at kigge ind i den økonomi, de har fået tildelt. Og har de et merforbrug, jamen så skal de forsøge selv at reducere dem, siger hun.
Overvejer at flytte for et bedre skoletilbud
For Kristoffer Poulsens søn i Rørkjær Skolen Urban er det alle timer med to lærere, der forsvinder. Og det er en for stor forringelse ifølge familien, der har skrevet deres søn op til privatskole.
- Fra 5. - 9.klasse er skoledagen gjort en time kortere, men der er ikke to lærer nogle steder. Der mister man samlet set 1.000 undervisningstimer. Og det er jeg sur over.
- Jeg vil hellere have den gamle skole tilbage. Det giver ikke mening at køre frikommuneforsøg, når det bare er en spareøvelse, siger han.
Familien frygter, at ventetiden kan være meget lang og overvejer derfor helt at flytte til en anden kommune.