Når Helle Just Jacobsen kigger ud over sin grund ved Vejle Fjord, kan hun se grævlinge, rådyr og ænder i den lille sø, hvor dunhammer vejer i vinden.
- Jeg elsker naturen her. Den er jeg efterhånden groet sammen med, siger hun.
Men hun har også udsigt til, at der skal bygges en togtunnel direkte gennem ejendommen.
- Så vil det hele blive smadret. Du kan lige så godt smide en bombe, siger Helle Just Jacobsen.
For en togtunnel under Vejle Fjord er stadig på tegnebrættet her otte år efter, at togfonden blev vedtaget.
Og det på trods af, at de seneste tal for økonomien bag viser et samfundsøkonomisk minus på cirka 2,8 milliarder kroner.
Helle Just Jacobsen kalder projektet "absurd".
- Jeg synes, man skal tage det af bordet, smide det hele i skraldespanden og lade være med at kaste flere penge efter det.
Helle Just Jacobsen fortæller, at det er belastende hele tiden at skulle vente på en afgørelse.
Det er svært at sælge husene ved fjorden
Usikkerheden har især meget konkrete konsekvenser for Peter Engelbrecht Jensen, der bor i området.
Han er pensionist og skal snart sælge ejendommen.
- Ejendomsmægleren siger, at der har været mange henvendelser. Men lige så snart de hører om en planerne for en ny fast forbindelse, så hopper de fra, siger Peter Engelbrecht Jensen.
Han siger, at det fylder meget, selv om han prøver at lægge der væk.
- Det kører rundt hele tiden. Det gælder jo ens fremtid, siger Peter Engelbrecht Jensen.
Økonomien bag projektet skrider
Regeringen, SF, Radikale Venstre og Enhedslisten står bag aftalen om togforbindelsen over Vejle Fjord.
Den skal gøre det muligt at køre i tog mellem København, Odense, Aarhus og Aalborg, så det kun tager én time at komme fra den ene by til den anden. Pengene til fonden kommer fra salget af olie fra Nordsøen.
Men på et nyligt samråd bekræftede transportminister Trine Bramsen (S), den tunnelløsning, der nu arbejdes videre med, vil have en samfundsmæssig omkostning på cirka 2,8 milliarder kroner.
Altså et minus på 2,8 milliarder kroner, når man opvejer projektets økonomiske fordele med prisen på at bygge det.
Venstre: Argumenterne for en forbindelse holder ikke
Venstres medlem af Folketinget Christoffer Aagaard Melson, der er fra Vejle, har hele tiden været imod projektet.
Han mener, at spaden aldrig skal sættes i jorden, nu hvor det viser sig at være så dyrt.
- Nu synes jeg ikke rigtig, at de argumenter, de har brugt hidtil for at bygge holder længere. Så jeg håber, at det her får konsekvenser, siger Christoffer Aagaard Melson (V).
Også de konservatives folketingsmedlem fra Vejle, Niels Flemming Hansen, er imod en tunnel.
- Det projekt skal slet ikke køre. Det er prismæssigt helt i hegnet.
Og hvis de borgerlige på et tidspunkt får flertal i Folketinget, så sløjfer Niels Flemming Hansen tunnelen.
- Vi kan simpelt hen ikke være det bekendt.
Enhedslisten: Vi skal flytte danskerne fra bilen over i toget
Enhedslisten er et af partierne bag aftalen.
Og selv om økonomien skrider, så er det en rigtig dårlig idé at droppe projektet, siger transportordfører Henning Hyllested.
- Man skal tænke på at en forbindelse over Vejle Fjord er et led i togfonden og timemodellen. Og dermed også et led i en hårdt tiltrængt opgradering af den danske jernbane, siger Henning Hyllested (EL).
Han mener, at politikerne skal gøre det mere attraktivt for at få danskerne til at tage toget i stedet for at sætte sig bag rattet i bilen.
- Vi står i en tid, hvor vi har en buldrende klimakrise. Vi er simpelt hen nødt til at investere i den mest bæredygtige persontransport, vi har, og det er altså toget, siger Henning Hyllested.
Lokal socialdemokrat mener, at en togtunnel er urealistisk
Partierne bag projektet holder altså fast i, at der kan arbejdes videre med projektet.
Men der er også internt uenighed om, hvorvidt det er en god idé.
Socialdemokratiets Birgitte Vind, der er valgt i Vejle, er imod sit partis linje i sagen.
- Det er jo ingen hemmelighed, at jeg også sidder i Vejle byråd, hvor jeg har ytret min bekymring over en ny fastforbindelse over Vejle fjord.
På spørgsmålet om det er realistisk, at sådan en tunnel nogensinde står klar, siger hun:
- Det har jeg rigtig svært ved at forestille mig i den nuværende situation.
Men hun understreger også, at socialdemokratiet har indgået en forlig med andre partier.
- Og det er god skik på Christiansborg ikke at løbe fra et forlig, siger Birgitte Vind.
Transportministerens skriftlige svar
Transportminister Trine Bramsen (S) vil ikke stille op til interview, men skriver i en mail:
"Vi har et klart ønske om at sikre hurtige tog i Danmark. Omvendt er der intet ønske om at genere borgere unødigt. De to hensyn skal selvsagt afvejes - og det vil de også blive i forbindelse med en eventuel beslutning om at gå i gang med en tunnel under Vejle Fjord."