Der var dømt gule cykler, røde dannebrogsflag og folkefest, da Tour de France-feltet drønede gennem Danmark i sommer.
Men nu seks uger efter melder den økonomiske eftertanke sig i Vejle og Sønderborg, som begge lagde asfalt og arbejdskraft til løbet.
I begge kommuner efterlyser flere kommunalpolitikere mere gennemsigtighed i forhold til, hvad Tour de France egentlig har kostet.
I Vejle lød det officielle budget på 18,2 millioner kroner for at være startby for 3. etape af Tour de France.
Men det har kostet en hel del mere, mener 2. viceborgmester i Vejle, Martin Sikær (S).
- Jeg tror ikke, at det er urealistisk at sige, at det har kostet det dobbelte, vurderer han.
S: Forvaltningen har brugt flere penge end aftalt
De 18,2 millioner kroner er gået til afviklingen af cykelløbet og til betaling af organisationen bag, Grand Départ Copenhagen Denmark 2022.
Af dem er 1,2 millioner kroner brugt til at frikøbe kommunale medarbejdere, som har brugt arbejdstid på Touren.
Men det beløb er meget større, mener Martin Sikær. Han mener, at især teknisk forvaltning og kulturforvaltningen har brugt flere arbejdstimer.
- Hvis nogen prøver at bilde os ind, at det har kostet 1,2 millioner kroner i mandskabstimer, så lyver de både over for befolkningen og over for sig selv, siger Martin Sikær, som savner et bedre overblik over, hvor mange timer medarbejderne præcsist har brugt.
Også SF’s Lone Myrhøj fra byrådet i Vejle efterlyser et fuldstændigt overblik over, hvad Tour de France har kostet skatteborgerne i Vejle.
- Det er dejligt at holde en fest, men man kan ikke bare invitere til fri bar uden at være klar over, hvad den reelle regning er, siger Lone Myrhøj.
Anlægsprojekter udskudt på grund af Tour de France
I Sønderborg undrer flere politikere sig også over, at de ikke har fået en opgørelse over, hvor mange kommunale mandetimer, der er brugt på Tour de France.
Det gælder blandt andre byrådsmedlem Daniel Staugaard (V).
Ifølge ham er anlægsprojekter blevet udskudt, fordi kommunale medarbejdere ikke har haft ressourcerne til at køre dem igennem på grund af det ekstra arbejde.
Daniel Staugaard er overbevist om, at Sønderborg har brugt mere end de 21 millioner kroner, som er aftalt i budgettet.
- Det synes jeg faktisk, er meget relevant at få frem. Vi skylder borgerne et overblik over, hvad deres skattepenge bliver brugt til, siger han.
Også hans partifælle Peter Thomsen samt Nye Borgerliges Bo Kleis Christensen fra byrådet i Sønderborg er kritiske over for, at der ikke ligger en opgørelse, som viser kommunens samlede udgifter til Tour de France.
Men Sønderborgs borgmester, Erik Lauritzen,(S) mener, at der er helt styr på økonomien.
- Det er billigt, hvis man her efterfølgende vil antyde, at der er brugt en hel masse ekstra midler, og at vi ikke har styr på det. For det har vi, siger han.
Han henviser til, at det vil fremgå helt præcist af det endelige regnskab, hvor mange penge, der er brugt.
Hvis byrådet ønsker det, vil Erik Lauritzen gerne lave en opgørelse.
- Men det er jo en ekstra udgift, som vi i hvert fald ikke får noget for, mener han.
Kommunalforsker Roger Buch fra Danmarks Medie- og Journalisthøjskole kritiserer, at kommunerne ikke har overblik over, hvor mange timer, der er brugt på Tour de France.
Politikere skal kende de reelle udgifter
De lokale politikere har imidlertid ret til at få at vide, hvor mange timer forvaltningen har brugt i forbindelse med Tour de France.
Sådan lyder det fra kommunalforsker Roger Buch fra Danmarks Medie- og Journalisthøjskole.
De skal nemlig holde øje med, om kommunen er effektiv, og om budgetter bliver overholdt.
Men er det ikke ligegyldigt, om de kommunalt ansatte arbejder med Tour de France eller med lokalplaner? De skal jo stadig have deres løn.
- Nej, indenfor det offentlige kan man kun have udgifter, hvis der er en bevillingsmæssig dækning for det. Derfor skal man have nogle registreringssystemer, så man kan holde øje med, at man bruger pengene på det, som man har fået pengene til, siger han.
Roger Buch mener, at det er demokratisk problem, hvis det ikke er muligt at få den reelle pris.
- Hvis ikke vi kender økonomien, kan vi ikke få en ordentlig offentlig diskussion af, om det var en god investering. Og så får vi undergravet hele den demokratiske debat i forbindelse med et arrangement som det her, siger han.
Kommunen skal lære af erfaringerne
På trods af, at Martin Sikær mener, at der er brugt flere penge på Tour de France end forventet, så er han stolt af, at Magnus Cort og Jonas Vingegaard kørte gennem kommunen.
- Det var en folkefest og der var ekstremt mange tilskuere, og det bliver man da stolt af som vejlenser og som en del af det politiske system. Det tror jeg, vi kan leve på i mange år.
Men han mener, at kommunen er nødt til at lære af erfaringerne og budgettere med, hvad det reelt koster i arbejdstimer at få store begivenheder til kommunen.
For eksempel når DGI’s landsstævne kommer til Vejle i 2025.
- Vi skal huske alle udgifter og omkostninger, så vi ikke stikker hverken os selv eller Vejle kommune blår i øjnene, siger Martin Sikær.