Det er blevet sværere at snyde med sociale ydelser  

Tættere kontrol med sociale ydelser har sparet landets kommuner for mere end 400 millioner kroner i år.  

Kontanthjælp, sygedagpenge og fripladser er de områder hvor kommunerne finder flest uberettigede udbetalinger. (© DR)

Det er blevet sværere at få udbetalt offentlige ydelser, som man ikke har krav på.

Kontrolgrupper i landets kommuner er blevet så gode til at finde frem til snyderne, at de har fundet for mere end 400 millioner kroner i 2017.

Det er en stigning på omkring 24 procent i forhold til 2016, hvor kommunerne kradsede 323 millioner kroner ind.

Det viser tal som 88 af landets kommuner har indberettet til Kommunernes Landsforening.

Kontanthjælp, sygedagpenge og fripladser er de områder, hvor kommunerne opdager mest snyd.

Formand for Rådet for Socialt Udsatte, Jann Sjursen, repræsenterer de mest socialt udsatte borgere i Danmark, og han er godt tilfreds med, at pengene bliver inddraget.

Men hans medlemmer kan have svært ved at finde rundt i systemerne, siger Jan Sjursen og mener, at kommunerne skal passe på, at borgerne ikke uberettiget kommer i søgelyset som sociale bedragere eller snydere.

- Det kan stigmatisere folk, siger Jann Sjursen.

I Kolding prøver medarbejderne fra kontrolgruppen at forebygge snyd frem for at jage snyderne.

Kontrolgruppen er meget synlig de steder på Rådhuset, hvor borgerne kommer, blandt andet på jobcentret.

Samtidig bliver borgerne inviteret til møde lige så snart medarbejderne er blevet opmærksomme på, at der kan være noget galt.

Det forklarer Marianne Lyngholm-Pedersen fra kontrolgruppen i Kolding.

- Vi skriver til borgerne og spørger, om de vil medvirke, og det vil de meget ofte. Ind imellem er der nogen, der synes, at vi er trælse, men så får vi en snak om det, siger hun.

Det kan nemlig betale sig at få stoppet bedrageriet så hurtigt som muligt, siger Marianne Lyngholm-Pedersen.

- Måske har de kun få penge, som de skal betale tilbage. Men det gør, at vi ikke efterfølgende skal komme med et stort tilbagebetalingskrav, som borgeren muligvis ikke har mulighed for at betale, siger hun.

Det er en model, som Jann Sjursen godt kan lide. Samtidig efterlyser han en gedigen vejledning i forhold til, hvad borgeren kan og skal.

- Så kommer borgernes retssikkerhed i centrum, siger han.

Rapporten fra Kommunernes Landsforening viser, at kommunerne i årets første halve år har behandlet flere end 11.500 sager. Fortsætter den udvikling, vil det være en stigning i antallet af behandlede sager på 3.500 i forhold til 2016.