Det kan være svært at gennemføre en videregående uddannelse, hvis man er ordblind, lider af angst eller har fysiske handicap.
Men flere og flere studerende får hjælp til at komme igennem drømmeuddannelsen.
På ti år er antallet af studerende på specialpædagogisk støtte femdoblet - fra 3.001 i 2011 til 15.986 sidste år.
Det viser tal fra Uddannelses- og Forskningsministeriet.
Støtten kaldes også SPS-støtte og kan for eksempel være en computer med programmer, som kan læse faglige tekster højt.
Og det har 30-årige Morten Rye Andreasen stor glæde af.
Han er kraftigt ordblind, men på trods af det er han i gang med at realisere drømmen om at blive maskinmester på Maskinmesterskolen i Fredericia.
- Jeg er 100 procent sikker på, at jeg aldrig havde klaret uddannelsen og arbejdspresset uden den her it-hjælp, siger Morten Rye Andreasen.
Morten Rye Andreasen fik at vide i folkeskolen, at han var dum. Men i virkeligheden er han svært ordblind.
Støtten til studerende er femdoblet på ti år
Morten Rye Andreasen er en af de næsten 16.000 studerende, som sidste år modtog specialpædagogisk støtte for at klare sig igennem en videregående uddannelse.
Det er studerende med både fysiske og psykiske funktionsnedsættelser, der kan søge om ekstra hjælp og støtte.
Det kan være, at de har brug for tegnsprogstolkning på grund af hørenedsættelse eller hjælp til at få overblik over studiearbejdet på grund af psykiske udfordringer som angst eller depression.
Men det kan også være it-hjælpemidler til ordblinde som i Morten Rye Andreasens tilfælde.
Og tendensen er altså, at flere og flere studerende får den ekstra hjælp.
Alene i Morten Rye Andreasens klasse får fire studerende SPS-støtte.
Og på Maskinmesterskolen i Fredericia er SPS-koordinator Annette Rungstrøm glad for at kunne hjælpe.
- Det er supergodt, at man kan give ekstra støtte, både hvis det er en psykisk funktionsnedsættelse, men også hvis der er brug for ekstra tid til eksamen, siger hun.
Lærer: 'Du staver dårligere end min seksårige datter'.
I folkeskolen fik Morten Rye Andreasen at vide, at ’han ikke var blandt de mest begavede’, men alligevel kæmpede han sig gennem de første par år i gymnasiet.
Først i 3. g fandt han ud af, hvorfor det er så svært for ham at læse.
- Jeg fik en ny dansklærer i gymnasiet. Hun sagde, at jeg stavede dårligere end hendes seksårige datter, fortæller Morten Rye Andreasen.
Han blev testet, og den viste klart og tydeligt, at han er kraftigt ordblind.
Han fik hjælp, og det gav ham mod til at gå i gang med den fire et halvt år lange uddannelse som maskinmester.
- Jeg er ikke så bekymret for min fremtid. Jeg synes også, at samfundet i dag er mere accepterende overfor ordblindhed, end de tidligere har været, siger Morten Rye Andreasen.
Hos Sammenslutningen af Unge med Handicap er næstformand William Korte glad for, at det er blevet lettere at tage en videregående uddannelse for mennesker med psykiske og fysiske udfordringer.
- Det er et udtryk for, at man i højere grad er blevet enige om, at uddannelse er for alle og ikke for en bestemt gruppe af menesker, siger William Korte.