Institutioner for anbragte børn savner kvalificeret personale

Problemer med at skaffe ansatte nok går ud over sårbare anbragte børn og unge, lyder det fra flere steder.

For lidt pædagogisk personale og for stor udskiftning giver udfordringer på landets døgninstitutioner, hvor forudsætningerne for, at de unge anbragte får et godt voksenliv, bliver dårligere, mener flere foreninger. Arkivfoto. (Foto: © Mads Claus Rasmussen, Ritzau Scanpix)

Socialpædagogiske døgninstitutioner for anbragte børn og unge er pressede af stor personaleudskiftning og mangel på kvalificeret personale.

Sådan lyder det fra flere organisationer, ligesom det fremgår af en række tilsyns- og årsrapporter fra landets Socialtilsyn.

Og det er et stort problem, for de unge, der bor på døgninstitutioner har brug for stabilitet i deres hverdag.

Det kan være svært at give dem, når der er stor udskiftning i personalet, siger Michael Højer, der er forstander på Børn og Unge Center Vejle Fjord.

- Det faglige niveau hos medarbejderne er rigtig vigtigt. Det er vigtigt, at de er dygtige og erfarne, og det kan jo være vanskeligt, når det er svært at rekruttere, siger han.

Problemet med mangel på socialpædagoger findes over hele landet, siger formand for fagforeningen Socialpædagogerne Benny Andersen.

Og det går ud over børnene, at opholdsstederne ikke kan finde uddannet personale, mener han. For uddannet personale er vigtigt.

- Det er fuldstændig afgørende. Vi ved fra undersøgelser, at jo større andel af personalet, der er uddannet, jo større er chancen for at de unge får en folkeskoleeksamen – og det at få en folkeskoleeksamen er et afgørende redskab for en ung, siger han.

Fagforeningen Socialpædagogerne har tidligere lavet en opgørelse over andelen af uddannede socialpædagoger på landets botilbud for børn og unge, og her var tallet under halvdelen, mere præcist 47 procent.

Ansætter alle kvalificerede

Problemet med at skaffe uddannet personale er stå stort, at en uddannet socialpædagog nærmest kan blive tilbudt arbejde i det øjeblik han eller hun træder ind ad døren på Børn og Unge Center Vejle Fjord, siger forstander Michael Højer.

- En medarbejder med den rette uddannelsesmæssige baggrund og erfaring har vi altid mulighed for at tilbyde ansættelse, som situationen er lige nu.

Benny Andersen siger, at der på landsplan er for få uddannede socialpædagoger i de sociale tilbud.

- Det går ud over kvaliteten. Arbejdet handler om at skabe en tryghed og en tillidsfuld relation, og det siger sig selv, at jo mere udskiftning der er, jo sværere bliver den opgave. Og det kan i sidste ende bremse et rigtig godt udviklingsforløb, siger Benny Andersen.

Sådan lyder det også fra David Adrian Pedersen, der er bestyrelsesformand i foreningen De Anbragtes Vilkår.

- Vi har flere i vores forening, der kan fortælle om, at de har boet fire år i et døgntilbud, og at hele personalegruppen, altså samtlige medarbejdere, er blevet skiftet mere end to gange. Det er jo helt skørt, og det gør bare, at man som barn ikke får mulighed for at skabe tillid til relationerne omkring sig, siger han.

Savner prioritering

Forstander på Børn og Unge Center Vejle Fjord Michael Højer efterlyser et andet syn på det arbejde, som socialpædagogerne laver, hvis problemet skal løses.

Og formand for fagforeningen Socialpædagogerne Benny Andersen forstår heller ikke, at der fra samfundets side ikke bliver lagt mere vægt på at gøre det mere attraktivt at blive socialpædagog.

- Hvis et velfærdssamfund ikke skulle prioritere de mennesker, der har allermest brug for det, som eksempelvis anbragte børn og unge, hvem skal de så prioritere? Og den prioritering sker ikke i øjeblikket.

Ordfører anerkender udfordringer

Socialminister Pernille Rosenkrantz-Theil (S) vil ikke stille op til interview. Hun henviser til Socialdemokratiet socialordfører Camilla Fabricius.

Camilla Fabricius anerkender, at der er en udfordring.

- Det er en kæmpe udfordring, og det er korrekt, at vi ikke har en økonomi eller en løsning lige nu på, hvordan vi skaffer de mennesker, der skal til for at løse problemet, siger hun, men peger på, at det er et fokusområde som der vil blive kigget mere på i fremtiden.

Hun siger, at pædagogmanglen som helhed er en samfundsopgave, og at tiltag som opkvalificering og relevant efteruddannelse kan være en del af løsningen, men at der også skal kigges bredt på lønnen på velfærdsområdet.

- Hvis man kigger på den opgave, vi skal have løst, og så kigger på de hænder, vi har, og den løn, de får, så er der noget, der ikke matcher helt, siger Camilla Fabricius.