Vinteren kan blive hundedyr: Prisen på saltning og snerydning stiger kraftigt

Vognmænd skal have markant flere penge for at holde vejene fri for sne og is. Regningen lander hos kommuner og staten.

Prisen for at sende sneplovene og saltspredere ud på vejene er steget eksplosivt. Arkivfoto: Claus Bech (© Ritzau Scanpix)

Når sneen falder og frosten sætter ind, skal kommuner og staten grave dybt i skattekassen.

For prisen for at sende sneplovene og saltspredere ud på vejene er steget eksplosivt.

Da Vejdirektoratet sendte opgaven i udbud i år, var prisen for at rydde statens veje tre en halv gange højre end normalt – fra 35 til 125 millioner kroner.

- Vi ser en meroverskridelse på op til 90 millioner kroner, hvis vi får en normal vinter, siger drifts- og teknikdirektør i Vejdirektoratet Michael Kirkfeldt.

- En mild vinter vil "kun" koste en overskridelse på 15 millioner kroner.

Også kommunerne oplever, at det er blevet meget dyrere at få vognmændene til at klare snerydningen.

- De priser, vi fik ind på saltning, ligger lige under procent 62 over det, de gjorde sidste år, siger Michael Jæger Andersen fra Kolding Kommunes entreprenørafdeling.

Samtidig skal kommunen betale mere for, at en vognmand kan stå til rådighed, hvis frosten sætter ind.

Den såkaldte rådighedspris er 15-doblet fra 2.000 kroner per rute til 30.000 kroner, som var det loft, Kolding Kommune satte på prisen.

Færre vognmænd vil køre med sneplov og saltspreder

Både Vejdirektoratet og Kolding kommune fortæller, at konkurrencen mellem vognmændene om at få opgaven med snerydning er blevet meget mindre.

Ifølge Michael Kirkfeldt fik Vejdirektoratet 240 tilbud ved det seneste udbud i 2018.

Denne gang bød kun 65 vognmænd på opgaven.

- På mange strækninger på statsvejene bød kun et firma på opgaven. Og på 16 strækninger kom der slet ingen tilbud, siger Michael Kirkfeldt.

Og så måtte Vejdirektoratet op med tegnebogen.

- Vi sidder jo ikke i den optimale konkurrencesituation. Og derfor kan vi se ind i en meget dyr vinter, siger Michael Kirkfeldt.

I Kolding slås vognmændene heller ikke om vinterarbejdet.

Kun to firmaer bød på opgaven, og de bød på hver sin halvdel.

- De var enige om, hvem der skulle køre hvilke ruter, så der var reelt set kun et tilbud på hver rute, siger Michael Jæger Andersen fra Kolding Kommune.

De stigende priser betyder, at Kolding står med en ekstraregning på 750.000 kroner alene til saltning og snerydning af kommunens største veje. Hvis altså vinteren bliver som normalt.

Vognmænd: Dyrere diesel og færre chauffører

Et af de firmaer, som skal køre vinterkørsel for Kolding, er City Container.

Her siger administrerende direktør Nikolaj Meyland-Schmidt, at udbuddet afspejler deres ekstra omkostninger.

For eksempel står dieselpriserne for den største stigning i omkostningerne.

- Det er en kæmpestor del af vores omkostningerne til at drive for eksempel kørsel med en lastbil. Men reservedele til lastbilerne er også steget i pris, siger Nikolaj Meyland-Schmidt.

En anden forklaring på prisstigningerne er, at udbuddet af arbejdskraft ikke er så stort som det har været.

- Det betyder, at færre chauffører melder sig til at være standby og holde sig klar i 24 timer i døgnet for at køre vinterbekæmpelse, siger Nikolaj Meyland-Schmidt.

I Kolding Kommune håber Michael Jæger Andersen på, at vinteren bliver mild. For kommunen har ikke afsat flere penge til vinterberedskabet.

- Hvis man kan tale om gode ting ved klimaforandringerne, så er det at vejret er så mildt.