Beredskabsmeddelelse

Seneste Nyt

4 ud af 10 danske unge har købt kopivarer uden at vide det

En taske af mærket 'Cuggi' eller et på 'Abidas'-bukser.

Ja, de fleste har nok på et tidspunkt i deres liv stiftet bekendtskab med kopivarer af den ene eller anden art.

Men en ny undersøgelse fra den europæiske varemærkeorganisation, EUIPO, viser nu, at hele 43 procent af danske unge mellem 15 og 24 år er kommet til at købe kopivarer uden at vide det inden for det sidste år. Det skriver Patent- og Varemærkestyrelsen i en pressemeddelelse.

Det drejer sig især om tøj, elektronik og sko, og det kan være forbundet med stor risiko.

For eksempel kan forfalsket kosmetik og tøj indeholde sundhedsskadelige stoffer, mens forfalsket elektronik som for eksempel mobilopladere kan risikere at bryde i brand.

Desuden kan man risikere at støtte organiserede kriminelle grupper, som ofte også kan være involverede i andre former for alvorlig kriminalitet, fremgår det af pressemeddelelsen.

Nyheder

Mere fra dr.dk