Det var med slukkede navigationssendere, at russiske tankskibe sejlede jetbrændstof til en havneby i Syrien fra 2015 til 2017 i sagen, hvor to fynske firmaer er tiltalt for brud på EU’s sanktioner.
Sådan lød det fra anklagerne på andendagen af sagen mod Middelfartfirmaet Dan-Bunkering, der er tiltalt for at levere 172.000 ton jetbrændstof til russiske skibe, der sejlede det videre til Syrien.
De russiske skibes sejladser er blevet kortlagt ud fra de signaler, skibe skal udsende for ikke at sejle på hinanden. Kortlægningen viser ifølge anklagerne, at de russiske tankskibe konsekvent slukkede de såkaldte AIS-sendere, hver gang de sejlede videre med jetbrændstof, som var leveret af Dan-Bunkering.
Senderne var slukket i op til flere døgn. Og i det tidsrum kunne skibene godt nå til Syrien og losse jetbrændstoffet, lyder det fra anklagerne, der også har fremlagt andre underbyggende dokumenter.
Dan-Bunkerings ejerselskab Bunker Holding og dets administrerende direktør, Keld Demant, er anklaget for otte af handlerne i sagen, og Dan-Bunkering for 33.
Alle nægter sig skyldige. Ifølge forsvarerne har Dan-Bunkering ikke ansvar for, hvad der skete med brændstoffet, efter at det var blevet leveret.