Næsten hver fjerde elev i folkeskolens udskoling får specialpædagogisk støtte - eller vurderes at have behov for det.
Det fremgår af en ny evaluering af skolernes arbejde med inklusion fra Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd.
Inklusion er målsætningen om at fastholde eleverne som en del af klassefællesskabet, så børn med særlige behov ikke udskilles til særlige tilbud.
Men evalueringen viser, at andelen af børn i specialtilbud - trods målsætningen om inklusion - vokser.
Andelen af børn i specialklasser og specialskoler er steget. I de almene skoleklasser er der også flere, der modtager støtte.
7,5 procent af udskolingseleverne har ifølge evalueringen et behov for støtte, som ikke indfries.
En anden udfordring er lærernes kompetencer.
Mellem 30 og 50 procent af de skoleledere og lærere vurderer, at der ikke er tilstrækkelige kompetencer til at undervise og støtte elever med særlige behov.