Nyhedsartikler skal ikke længere være gratis på Google

Det bliver ikke længere muligt via Googles søgemaskine at læse gratis nyheder på mediers hjemmesider, som har betalingsmur. (Foto: © DADO RUVIC, Scanpix)

Google ændrer i denne uge den såkaldte "første klik er gratis"-politik, som har plaget nyhedsmedier, der kæmper med at tiltrække abonnenter online.

Det skriver the Wall Street Journal.

- Vi anerkender, at den digitale transition ikke har været nem for medierne. Tallene er meget klare. Hvis nyhedsmedierne ikke er succesfulde, kan vi heller ikke være succesfulde, siger Philipp Schindler, Googles direktør på området, til the Wall Street Journal.

I godt et årti har Google krævet, at nyhedsmedier giver læserne gratis adgang til artikler, som dukker op på Googles søgemaskine. Nyhedsbranchen har i flere år langet ud efter Google, der er blevet beskyldt for at spænde ben for mediernes forretning.

- Frafaldet af det gratis første klik er et vigtigt skridt i retningen mod anerkendelse af journalistikkens værdi. Vi vil holde nøje øje med forandringerne for at være sikker på, at forbrugerne faktisk får adgang til artiklerne online, siger Robert Thomson, administrerende direktør i News Corp, til avisen.

/ Ritzau/