Rettelse: Det er tidligere fremgået af faktaboksen, at Mark Zuckerberg har en formue på 67 billioner dollars. Dette er den amerikanske betegnelse. På dansk er der tale om milliarder.
Flere visninger, et blåt flueben og bedre sikring mod falske profiler på Facebook og Instagram.
Sådan lyder nogle af de fordele, som private brugere i New Zealand og Australien nu kan købe sig til igennem et månedligt abonnement hos Meta, som er moderselskabet for de to sociale medier.
Helt konkret betyder testordningen, at private brugere kan købe sig til at få verificeret deres profil med et blåt flueben, hvilket indikerer at profilen er autentisk.
Dette har tidligere kun været muligt for kendte brugere, virksomheder og brands.
Skal du bruge abonnementet på din iPhone- eller Android-telefon koster det 105 kroner om måneden, mens abonnementet koster 83 kroner, hvis man tilgår Instagram og Facebook fra en browser, skriver Meta i en pressemeddelelse søndag.
Udmeldingen kommer i en tid, hvor techgiganternes forretningsmodeller er udfordrede. Ifølge DR's techkorrespondent Henrik Moltke er det grunden til, at Meta nu tester abonnementsordninger.
- Deres reklameindtægter falder, fordi de kan indsamle færre data om brugerne. De har en hel masse juridiske udfordringer i forskellige lande, så derfor er abonnementsordninger attraktive for dem, siger Henrik Moltke.
Her henviser han blandt andet til ny EU-lovgivning, som har til formål at forbedre brugerrettigheder på nettet, hvilket indskrænker techgiganternes muligheder for blandt andet at indsamle data.
Blåt flueben giver profil-boost og kundeservice
Med den nye abonnementsordning bliver det nemmere for private brugere at få et forspring til mere synlighed på platformen.
Abonnementet er ikke tilgængeligt for virksomheder, men er derimod målrettet private brugere, som kan få boostet deres profiler og få en større rækkevidde på platformen i for eksempel søgefeltet, kommentarsporet og i andre brugeres anbefalinger.
Disse fordele er dog ikke en ny feature, oplyser Henrik Moltke. Brugere med blå flueben bliver i forvejen tilgodeset, fordi algoritmen og brugerne vægter interaktioner med mennesker, som de er sikre på er "ægte" højere.
Det er dog nyt, at brugerne kan købe sig til fordelene, som følger med verificeringen.
- Det er interessant, hvis for eksempel politikere og folk i offentlige stillinger skal til at betale for indflydelse, siger Henrik Moltke.
Meta skriver også i pressemeddelelsen, at den øgede synlighed afhænger af størrelsen på brugerens eksisterende følgerskare. Selskabet uddyber, at betalende abonnenter med færre følgere vil opleve et større boost i deres rækkevidde på platformen.
Techgiganten tilbyder også abonnenterne bedre beskyttelse mod falske profiler og muligheden for "at komme i kontakt med en ægte person, hvis man oplever almindelige konto problemer", skriver Meta i en pressemeddelelse søndag.
Ifølge DR’s techkorrespondent Henrik Moltke er dette et nybrud for brugere, som tidligere har løbet panden mod muren, når de oplevede problemer på platformen.
- Mange af dem, som oplever at få deres konto stjålet af hackere, har været frustreret over, hvor svært det er at få fat i et menneske, siger Henrik Moltke. Testordningen betyder altså, at frustrerede brugere i New Zealand og Australien kan købe sig til hjælp gennem abonnementet.
Blåt flueben skabte twitterkaos
Udmeldingen fra Meta kommer i kølvandet på, at Twitter de seneste måneder har prøvet kræfter med en lignende model.
I november annoncerede Elon Musk, Twitters administrerende direktør, at han ville gøre det muligt for brugere at købe sig til et såkaldt "verificerings badge".
- Det er nærmest en kopi af det, som Twitter allerede har indført. Elon Musk har taget al balladen, så nu kan Mark Zuckerberg, Metas administrerende direktør, bedre slippe afsted med at indføre brugerbetaling på det her, siger Henrik Moltke.
Twitter flød herefter over med falske profiler, som havde købt sig til et blåt flueben og brugte det til at parodiere kendte virksomheder og personligheder.
Værst gik det ud over medicinalvirksomheden Eli Lilly, som blev parodieret af en konto, som annoncerede, at insulin fremover ville være gratis. Efterfølgende faldt virksomhedens aktiekurs markant.
Det blå flueben blev misbrugt i så stor grad, at Twitter måtte pause brugerbetalingen blot timer efter, at konceptet blev lanceret. Ordningen er nu taget i brug igen.
Lært af Twitters fejltagelser
For at få verificeret sin profil på Meta skal en betalende bruger indsende et gyldigt ID-kort.
Med den nye feature kan Meta dog stadig risikere, at brugere med blå flueben prøver at sprede misinformation. Dette har techgiganten forsøgt at imødekomme.
- Det ser ud som om, at Meta har lært af Twitters fejltagelser. For eksempel tillader Meta ikke, at brugere skifter navn og udgiver sig for at være en virksomhed. Man kan nemlig ikke skifte navn uden at skulle godkendes på ny, siger Henrik Moltke.
Meta oplyser ikke i pressemeddelelsen, hvor længe testordningen forventes at køre, samt hvornår den eventuelt udvides på et mere globalt plan. I testperioden vil der ikke ske ændringer for allerede verificerede brugere.