Eurotunnel - selskabet der driver togtrafikken under Den Engelske Kanal - forlanger 9,7 mio. euro i af de franske og britiske regeringer.
Den store check skal ses som erstatning for de mange nye sikkerhedstiltag, som selskabet har set sig nødsaget til at tage for at forhindre migranter i den franske havneby Calais at komme med tog eller lastvogne til Storbritannien.
- De franske myndigheder undervurderer situationen (...) Der er ikke nok betjente derude. Det er vores job at arbejde som en transportvirksomhed, ikke at gøre politiets arbejde, siger administrerende direktør i Eurotunnel, Jacques Gounon på et pressemøde onsdag ifølge Reuters.
Presset vokser dag for dag
Den franske havneby er blevet hjem for små og usle lejre, der huser cirka 5.000 mennesker, som er flygtet fra krig, fattigdom og politisk uro.
Og hver dag forsøger mange af dem at smugle sig med tog eller lastvogne til Storbritannien, hvor de håber på at få arbejde eller asyl.
Presset vokser dag for dag på de små lejre i Frankrig. Det samme gør desperationen. Flere britiske aviser har henover sommeren trykt fotos af flygtninge, der ved højlys dag kravler ombord i lastvogne, mens de holder i kø for at komme under Den Engelske Kanal.
Alene siden slutningen af juni er mindst fire døde af deres forsøg.
Køreplan forstyrres af flygtninge
Ved dagens pressemøde kom det frem, at Eurotunnel allerede har brugt 13 mio. euro i 2015 på ekstra sikkerhed. Det samme beløb som i hele 2014.
- Det stigende pres fra migranter i Calais har ført til flere afbrydelser af vores togdrift i juni og kan medføre flere forstyrrelser af vores trafik og udgifter til sikkerhed i anden halvdel af dette år, skriver Eurotunnel i en meddelelse.
Selskabet mener, at den britiske regering derudover har lovet at betale 4,7 mio. euro for at etablere en såkaldt sikkerhedszone for lastvogne på vej mod Storbritannien, hvor de illegale immigranter holdes langt fra lastbilerne.
Hverken de franske eller britiske transport- og indenrigsministerier har ønsket at kommentere Eurotunnels krav om erstatning.
Asyl eller arbejde under jorden
Det britiske politi har dog frigivet tal, der støtter Eurotunnels krav.
For en uge siden skruede de deres estimering af immigranter i Calais op fra 3.000 til 5.000. Det franske politi fastholder et konservativt skøn på 2.000.
Men uanset tallet er presset på Eurotunnels sikkerhedsforanstaltninger netop blevet større, da det franske personale på færgerne tirsdag gik i strejke.
Det vurderes, at migranterne søger mod Storbritannien for at finde illegalt arbejde eller asyl i et system som ofte er mere generøst end det franske.