Togselskab forlanger millioner af euro i erstatning for flygtningestrøm

Selskabet, som driver togtrafikken under Den engelske kanal, forlanger knap 10 mio. euro i erstatning af de franske og britiske regeringer.

  • Et luftfoto af "den nye jungle" i Calais - de små og usle lejre, som huser de håberfulde migranter, der prøver at komme frem til et nyt og bedre liv i Storbritannien. (Foto: © pascal rossignol, Scanpix)
  • De må lejre udenfor Calais kaldes "den nye jungle". Her lever migranterne, mens de prøver at komme til Storbritannien. Flere franske NGO'er har den seneste uge arbejdet med at yde akut humanitær nødhjælp i disse lejre. (Foto: © DENIS CHARLET, Scanpix)
  • Lastvogne og biler holder i kø på A16 Frankrig. Det er ikke langt fra betalingsterminalerne i Calais og her, hvor de desperate flygtninge forsøger at kravle ombord. (Foto: © pascal rossignol, Scanpix)
  • Eurostar - Eurotunnels højhastighedstog - drøner her ud af tunnellen på den franske side af Den Engelske Kanal. (Foto: © CHRISTIAN HARTMANN, Scanpix)
  • Franske færgemedarbejdere i selskabet MyFerryLink gik tirsdag i strejke - og det gik ikke stille af sig. Demonstrationerne har skabt problemer for Eurotunnels trafik under Den Engelske Kanal. (Foto: © DENIS CHARLET, Scanpix)
1 / 5

Eurotunnel - selskabet der driver togtrafikken under Den Engelske Kanal - forlanger 9,7 mio. euro i af de franske og britiske regeringer.

Den store check skal ses som erstatning for de mange nye sikkerhedstiltag, som selskabet har set sig nødsaget til at tage for at forhindre migranter i den franske havneby Calais at komme med tog eller lastvogne til Storbritannien.

- De franske myndigheder undervurderer situationen (...) Der er ikke nok betjente derude. Det er vores job at arbejde som en transportvirksomhed, ikke at gøre politiets arbejde, siger administrerende direktør i Eurotunnel, Jacques Gounon på et pressemøde onsdag ifølge Reuters.

Presset vokser dag for dag

Den franske havneby er blevet hjem for små og usle lejre, der huser cirka 5.000 mennesker, som er flygtet fra krig, fattigdom og politisk uro.

Og hver dag forsøger mange af dem at smugle sig med tog eller lastvogne til Storbritannien, hvor de håber på at få arbejde eller asyl.

Presset vokser dag for dag på de små lejre i Frankrig. Det samme gør desperationen. Flere britiske aviser har henover sommeren trykt fotos af flygtninge, der ved højlys dag kravler ombord i lastvogne, mens de holder i kø for at komme under Den Engelske Kanal.

Alene siden slutningen af juni er mindst fire døde af deres forsøg.

Køreplan forstyrres af flygtninge

Ved dagens pressemøde kom det frem, at Eurotunnel allerede har brugt 13 mio. euro i 2015 på ekstra sikkerhed. Det samme beløb som i hele 2014.

- Det stigende pres fra migranter i Calais har ført til flere afbrydelser af vores togdrift i juni og kan medføre flere forstyrrelser af vores trafik og udgifter til sikkerhed i anden halvdel af dette år, skriver Eurotunnel i en meddelelse.

Selskabet mener, at den britiske regering derudover har lovet at betale 4,7 mio. euro for at etablere en såkaldt sikkerhedszone for lastvogne på vej mod Storbritannien, hvor de illegale immigranter holdes langt fra lastbilerne.

Hverken de franske eller britiske transport- og indenrigsministerier har ønsket at kommentere Eurotunnels krav om erstatning.

Asyl eller arbejde under jorden

Det britiske politi har dog frigivet tal, der støtter Eurotunnels krav.

For en uge siden skruede de deres estimering af immigranter i Calais op fra 3.000 til 5.000. Det franske politi fastholder et konservativt skøn på 2.000.

Men uanset tallet er presset på Eurotunnels sikkerhedsforanstaltninger netop blevet større, da det franske personale på færgerne tirsdag gik i strejke.

Det vurderes, at migranterne søger mod Storbritannien for at finde illegalt arbejde eller asyl i et system som ofte er mere generøst end det franske.