Tyskland-korrespondent: Ny skandale rammer allerede såret tysk bilindustri

Det er "særligt bittert", at den hæderkronede Daimler-koncern nu rammes af massive tilbagekaldelser.

Flere Mercedes-modeller skal tilbagekaldes efter pres fra de tyske myndigheder. (Foto: © Michaela Rehle, Scanpix)

Efter pres fra de tyske myndigheder tilbagekalder Daimler-koncernen flere hundredetusinde køretøjer.

Og det er en udvikling, der rammer en i forvejen såret tysk bilindustri, fortæller DR's Tyskland-korrespondent, Michael Reiter.

- Det er en sag, der vokser og vokser i omfang, og som i den grad skader det gode ry, som den tyske bilindustri har haft i generationer, siger Tyskland-korrespondenten.

Daimler har indvilliget til at tilbagekalde bilerne, men har planer om at klage over beslutningen.

Hårdt slag for såret bilindustri

Sagen giver mindelser om den omfattende Volkswagen-skandale, siger Michael Reiter, med henvisning til skandalen i 2015, hvor de amerikanske miljømyndigheder afslørede svindel med softwaren i op mod 11 millioner Volkswagen biler.

Skandalen mundede ud i både milliardbøder til den tyske bilproducent såvel som fængselsdomme til implicerede ansatte.

Michael Reiter påpeger, at netop Daimler var hurtigt ude og tage afstand fra Volkswagen-skandalen - og derfor kan den store tilbagekaldelse gøre ekstra ondt på den prestigefyldte koncern.

- Det er særligt bittert nu – også for de ansatte hos Daimler – hvis deres koncern har snydt på samme måde, siger Michael Reiter.

De frygter, at det, der er kommet frem indtil nu, kun er toppen af isbjerget. Og det trykker ifølge Daimlers tillidsfolk stemningen i fabrikkerne. Hver ny afsløring svækker tilliden til topcheferne, forklarer han.

Den tyske bilindustri kæmper i forvejen med alvorlige ridser i lakken efter Volkswagen-skandalen, samt udsigt til dieselforbud i flere tyske byer og muligvis en forestående handelskrig med USA, pointerer Tyskland-korrespondenten.

- Det kan ramme branchen ekstremt hårdt, siger Michael Reiter.

- De er pressede på mange fronter, og dette er en ny stor front for Daimler, men det smitter klart også af på de andre tyske bilproducenters ry.

Problemerne vokser

Den verserende sag startede oprindeligt med, at den tyske automobilmyndighed, Kraftfahrtbundesamt, undersøgte Mercedes-varebilen Vito. Her blev det krævet, at Daimler skulle tilbagekalde knap 5.000 køretøjer på grund af mistanker om såkaldt snydesoftware.

Efterfølgende blev flere andre modeller undersøgt ”og så begyndte sagen at rulle”, forklarer Michael Reiter.

Siden er Tysklands transportminister, Andreas Scheuer, gået ind i sagen og har givet bilgiganten to uger til at komme med opklaring i sagen. Det kulminerede i dag med regeringens krav om "en øjeblikkelig tilbagekaldelse" på grund af mistanke om ulovlig software.

Den tyske transportminister har truet Daimler med bøder på 5000 euro pr. køretøj med snydesoftware forud for dagens lange forhandlinger i transportministeriet med bilkoncernens topchefer.

- Det er en særdeles alvorlig trussel fra ministerens side, siger Michael Reiter.

Dagens møde mundede ud i en tilbagekaldelse af 238.000 Daimler biler i Tyskland.

- Daimler siger, at den software i motorkontrollen, som den føderale regering har fundet, vil blive fjernet hurtigst muligt og under myndighedernes overvågning, lød meldingen fra transportminister, Andreas Scheuer, ifølge Ritzau.

Meldingen fra Daimler er dog, at man ikke er enig i myndighedernes vurdering og har tænkt sig at klage over sagen, forklarer Michael Reiter.

I et skriftligt svar til dr.dk bekræfter Daimler tilbagekaldelsen af 774.000 køretøjer i Europa. De oplyser ikke, hvor mange danske bilister, som bliver påvirket.

Koncernen vil heller ikke komme med en konkret reaktion på nuværende tidspunkt, men skriver, at:

- Åbne juridiske spørgsmål vil blive afklaret i indsigelsessagen.