I disse år er der verden over flere forsøg, der teknologisk skal forhindre, at indholdet af CO2 i atmosfæren fortsat stiger. I princippet kan al energiproduktion omlægges til vedvarende energi, men der vil i transportsektoren stadig være en vis anvendelse af fossilt brændsel.
Endnu er det kun personbiler, der kører på el, så lastbiler, fly og skibe er indtil videre stadig drevet af traditionelle brændstoffer.
Da jeg fra en kollega i Vancouver hørte om et anlæg, der var i stand til dels at filtrere CO2'en ud af luften og dels omdanne den til syntetisk brændstof, lød det så spændende, at jeg måtte over at se det. For det kunne netop medvirke til at løse transportsektorens CO2-problem.
Forsøgsanlægget ligger i Squamish ikke så langt fra Vancouver i Canada.
Fremstilling af syntetisk brændstof
Ideen er at filtrere CO2 ud af luften. Ved tilsætning af brint kan der i princippet laves syntetisk brændstof. Det lyder umiddelbart enkelt, og selv om der naturligvis er forhindringer undervejs, er forskerne i Squamish optimistiske. Foreløbig er det lykkedes af få filtreringen til at fungere så godt, at 80% af den anvendte lufts indhold af CO2 kan isoleres og anvendes.
Hele processen anvender velkendte kemiske processer, og der er ikke noget affaldsprodukt, idet alle materialer genanvendes. Den eneste tilførsel til anlægget er luft og energi.
Fremtiden
Der er planlagt en udvidelse af anlægget næste år, hvor man vil forsøge at få processen med at danne det syntetiske brændstof koblet på.
I det øjeblik den del også fungerer, vil der være tale om recirkulation af CO2. Når et transportmiddel anvender det syntestiske brændstof, vil det udsende en vis mængde CO2. Denne vil indfanges af anlægget, som udnytter netop den mængde CO2 til at danne nyt brændstof.
Efter vedtagelsen af Paris-aftalen i december sidste år, er der globalt opstået mange nye teknologiske virksomheder, der alle har det formål at begrænse luftens indhold af CO2.