Tidligere tiders frygt for at Facebook ville knække halsen på at brugerne skifter computerskærmen ud med en smartphone, er efterhånden eftertrykkeligt manet i jorden.
Natten til i dag kunne selskabet således fremlægge tal for udviklingen i det seneste kvartal - og de viser, at Facebook har rundet et skarpt hjørne, hvad mobilerne angår.
Over en milliard mennesker bruger nu Facebook på en mobiltelefon mindst een gang om måneden. Det er en fremgang på 34 procent i forhold til et år siden. 609 millioner bruger Facebook fra mobilen hver dag - en fremgang på 43 procent.
Væksten fortsætter
Selskabet har nu 1,28 milliarder brugere på besøg mindst een gang om måneden.
Det stigende brugertal afspejler sig i selskabets omsætningen, der fortsat mestendels stammer fra reklamer. Facebook omsatte for 2,5 mia. dollars i kvartalet - mod 1,46 mia. samme kvartal sidste år. Det udløste et overskud på 373 mio. dollars.
Den senere tid har flere diskuteret, om Facebook efterhånden var ved at miste sin relevans og brugernes gunst, og der har været flere forsøg på at analysere, om Facebooks brugertal var vigende.
Facebook har selv tidligere peget på, at de unger brugere er sjældnere gæster, men det har altså foreløbig ikke givet sig udslag i pres på bundlinjen.
Store opkøb
Selskabet købte for nylig både VR-brillefirmaet Occulus VR og chat-appen WhatsApp, hvoraf sidstnævnte stod Facebook i svimlende 106 milliarder kroner.
Da Facebook gik på børsen i 2012 styrtdykkede aktien ellers af frygt for, at Facebook ikke ville være i stand til at tjene penge på de mobile brugere. Siden har Facebook dog iværksat en hel serie af initiativer, der har rettet op på situationen.
