Når det kolossale containerskib Maren Maersk forlader sin havn for at sejle varer rundt i verden, sluger hun intet mindre end 200 kilo brændselsolie per tilbagelagt kilometer.
Det er mildest talt ikke godt for klimaet, for de enorme mængder olie betyder, at Maren - og tusindvis af andre fragtskibe rundt om i verden - udleder store mængder CO2.
Derfor skal Maren og hendes artsfæller i fremtiden sejle på strøm. Eller det vil sige: De skal sejle på strøm, som bliver omdannet til brændstof.
Teknologien hedder Power-to-X.
I sin simpleste form går den ud på at tage power, som er lig med strøm, og konvertere det til noget - altså x.
På Danmarks første Power-to-X-fabrik i Hobro bruger man den strøm, som er i overskud fra vindmøller til at lave brintgas.
- Brint er blevet produceret i 100 år, så der er ikke noget kompliceret ved det. Det, der er rigtig smart nu, er, at vi begynder at have store mængder grøn strøm i form af vindmøllestrøm i overskud, som vi kan lave det af.
Det siger Søren Bjerregaard Pedersen, som er administrerende direktør på fabrikken ‘Hydrogen Valley’.
Udover vindmøllestrøm kræver det vand at lave brintgas. Vandet bliver nemlig spaltet til brint og ilt ved hjælp af strømmen.
Processen kaldes elektrolyse. Måske kan du huske den fra fysiktimen?
Hvis ikke kan du få det genopfrisket i videoen i toppen af artiklen, hvor du også bliver lidt klogere på Power-to-X - og containerskibe.