Fisk fanget med udskældt metode sælges som bæredygtige: 'Falsk reklame for noget, der er fup og svindel'

Fisk fanget med bomtrawl, som eksperter kalder ødelæggende, sælges på danske fiskeauktioner som bæredygtige. Nu bliver fiskemærke meldt til Forbrugerombudsmanden.

Mærket MSC kalder sig selv "verdens største miljømærke for bæredygtigt fiskeri." (Foto: © Martin Hermansen, DR)

Når man køber fisk i supermarkedet, støder man tit på MSC-mærket, der forestiller en blå fisk og har undertitlen "certificeret bæredygtigt fiskeri".

Organisationen bag kalder det selv "verdens største miljømærke for bæredygtigt fiskeri".

Men en del af de fisk, som får MSC-mærket, er fanget i danske og andre farvande med fiskemetoden bomtrawl, der kritiseres for at ødelægge havbunden og skade biodiversiteten, viser en gennemgang, som DR har lavet, af landets fiskeauktioner.

- Bomtrawl er ikke bæredygtigt. Det skader biodiversiteten på havbunden. Det ødelægger havnatur, og det har et højere klimaaftryk end andre typer fiskeri, siger Jørgen L.S. Hansen, lektor på Aarhus Universitet.

Samme toner lyder fra Ole Ritzau Eigaard, seniorforsker fra DTU.

- Den måde, man fisker med bomtrawl i dag, er problematisk i forhold til at beholde en god økologisk tilstand, siger han.

Sælges som bæredygtige på auktionerne

I gennemgangen af fisk solgt på fiskeauktionerne kan man blandt andet se, bomtrawlede rødspætter og kuller fanget i Skagerak - primært af udenlandske fiskere - jævnligt bliver solgt som MSC-mærkede.

Tonny Kristensens familie har været kystfiskere på Thorup Strand i Nordjylland i tre generationer. (Foto: © Martin Hermansen, DR)

Det mener Tonny Kristensen er helt forkert. Han er kystfisker ved Thorup Strand i Nordjylland og oplever ofte, at der ikke er flere fisk tilbage, når bomtrawlerne har været der.

- De efterlader jo nærmest dødt hav efter dem. Når de går over stenrev, jævner de det hele med jorden.

- Det er direkte svineri, at de får det (mærket, red.). Det er jo falsk reklame for noget, der er fup og svindel, siger han.

Det samme mener miljøorganisationen Greenpeace, som derfor har meldt MSC til Forbrugerombudsmanden.

- Man markedsfører de her produkter som bæredygtige, og det mener vi bestemt ikke er lovligt. Det mener vi er greenwashing. Det er falsk markedsføring, siger kampagnechef Sune Scheller.

En fodboldbane med sten

Bomtrawl foregår ved at nedsænke en tung bom med et net spændt på, som derefter trækkes hen over havbunden.

Både, der bomtrawler, sejler ofte frem og tilbage i de samme spor flere gange for at jage fisk op fra havbunden, som de så kan fange på tilbagevejen.

Ofte får bådene også store sten - som er vigtige for livet i havet - med op i nettet. Det kan man blandt andet se i Thyborøn, hvor der ligger en hel fodboldbane med sten, som ifølge de lokale fiskere primært er taget med på land af bomtrawlerne.

Ud over at smadre havbunden bliver bomtrawl også kritiseret for de store mængder brændstof, der skal til for at trække de tunge bomme hen over havbunden.

- Det kræver en masse energi og bruger en masse dieselolie, og der har det et højt klimaaftryk, siger Jørgen L.S. Hansen fra Aarhus Universitet.

MSC - der står for Marine Stewardship Council - har eksisteret siden 1997. På deres hjemmeside skriver de blandt andet:

- Ja. Du kan stole på, at fisk og skaldyr med det blå MSC-mærke er fra vilde bestande fanget bæredygtigt af et certificeret bæredygtigt fiskeri. Kun fisk og skaldyr fra fiskerier, der lever op til vores strenge standard for bæredygtighed, kan sælges med det blå MSC-mærke, den blå fisk. Disse fiskerier sikrer, at fisk fanges i mængder, der tillader, at fiskebestanden og de økosystemer, de er afhængige af, forbliver sunde og produktive for fremtiden.

Anerkender ikke kritikken

Greenpeace mener, at MSC bryder reglerne, som den danske Forbrugerombudsmand har for brugen af ordet "bæredygtigt".

Ifølge Forbrugerombudsmandens retningslinjer må et produkt kun kaldes bæredygtigt, hvis hverken produktionen, anvendelsen eller bortskaffelsen belaster jordens ressourcer eller miljøet på en måde, som forringer de kommende generationers mulighed for at opfylde deres behov.

Det har forbrugerombudsmand Christina Toftegaard tidligere over for DR slået fast, at meget få produkter kan dokumentere.

- Hvis man skriver, at ens produkt er bæredygtigt, så har man jo sådan set nået målet. Det er det, som den grønne omstilling går ud på, og så er der jo ikke, - om man så må sige - mere at arbejde for. Det er nok de allerfæreste producenter, der vil kunne skrive det, har hun sagt.

MSC har ikke ønsket at stille op til interview og svare på DR's spørgsmål. I stedet har de sendt en skriftlig udtalelse, hvor de ikke anerkender kritikken.

- Hos MSC udelukker vi ikke bestemte redskabstyper. Vi arbejder med at fisk fanges i mængder, der tillader, at fiskebestandene forbliver sunde og produktive for fremtiden, og at fiskeriet forvaltes med forsigtighed, så andre arter og habitater i økosystemet holdes sunde, skriver Linnea Engström, programdirektør for MSC i Skandinavien.

Fiskeriforening: Stoler

I Danmarks Fiskeriforening er man ikke store tilhængere af bomtrawl, men ser det heller ikke som det største problem for fiskeriet herhjemme.

Der er kun et enkelt dansk skib, der bruger metoden, og de hollandske fiskere, som oftest bomtrawler på den danske bund, er ifølge foreningens formand, Svend-Erik Andersen, også ved at udfase den.

Fiskeriforeningen arbejder sammen med MSC og stoler på, at mærket kun bliver givet til tilpas skånsomt fiskeri.

- Hver gang bliver der virkelig gået i detaljer med både fiskebestånd, bundpåvirkning og andre forhold, i forbindelse med om man kan erklære det for certificeret og bæredygtigt, siger Svend-Erik Andersen.