”Jeg er nok en klimasynder” – De rigeste flyver op mod fire gange så meget som en gennemsnitsdansker

Flyafgift er blevet et tema i valgkampen.

Mads Peter Veiby flyver mere end de fleste, og har sågar sit eget privatfly. Familien flyver på ferie mindst tre gange om året. (Foto: © DR.)

Mads Peter Veiby bladrer gennem feriebillederne på sin telefon.

Der er et fra en skiferie i Italien og en række fra en solferie i Spanien. Sammen med sin familie rejser den nordjyske erhvervsmand og investor på ferie med fly omkring tre gange om året.

- Jeg er jo nok lidt af en klimasynder, siger Mads Peter Veiby:

- Jeg er udmærket godt klar over, at det at sætte sig ombord på en flyvemaskine udleder meget CO2. Vi flyver for meget, tror jeg.

Debatten om en afgift på flyrejser fylder lige nu i valgkampen. Flyrejser er en af de mest skadelige forbrugsvaner. Men Danmark har i modsætning til vores nabolande ikke nogen afgift på flyrejser.

Det ønsker en række partier at ændre på. Socialdemokratiet og resten af venstrefløjen ønsker en afgift, mens Venstre og De Konservative afviser at indføre en flyafgift.

Nu viser nye tal, at det især er de rigeste danskere, der tjener på, at der ikke findes en dansk afgift på flyrejser.

De rigeste ti procent af befolkningen i Danmark flyver nemlig op mod fire gange så meget som en gennemsnitsdansker. Det dokumenterer nye tal, som Danmarks Statistik har lavet for DR.

De familier, der tjener 1,2 mio kroner om året i snit, bruger omkring 6.600 kroner om året på flyrejser til udlandet og derudover 18.600 kroner på pakkerejser. Det er tre-fire gange så meget som almindelig, dansk familie, der bruger 1.700 kroner på flybilletter og 4.200 kroner på pakkerejser om året.

- Tallene viser, at det er de højeste indkomster, der har størst fordel af, at vi ikke har nogle flypassagerafgift. De flyver langt mere, end gennemsnittet af danskere og stryger dermed fortjenesten, siger Mikael Skou Andersen, der er professor i miljøøkonomi ved Aarhus Universitet.

"Skæv fordling af rejser"

Ligesom Klimarådet - regeringens uafhængige klimarådgivere - og en række andre eksperter, mener Mikael Skou Andersen, at Danmark bør indføre en flyafgift.

Men afgiften skal tage højde for de forskelle, der er mellem de rigeste og fattigste flyvaner, siger han.

- Det er vigtigt at tage udgangspunkt i den meget skæve fordeling af flyrejserne, hvis man vil lave en passagerafgift for flyrejser, siger han.

Han mener derfor, at politikerne bør sende nogle af pengene tilbage til danskerne i form af hævet bundfradrag over skatten, der gavner alle.

- Sådan at alle har mulighed for at foretage én flyrejse om året afgiftsfrit, siger Mikael Skou Andersen.

"Handler ikke om rig og fattig"

For Venstre og De Konservative ændrer det ikke noget, at det er de rigeste, der flyver mest.

- Jeg synes ikke, det handler om rig og fattig, det er jeg simpelthen nødt til at sige. Det handler om, at vi selvfølgelig skal sørge for, at når man flyver, så kommer man til at flyve grønt fremadrettet, siger partiets klimaordfører Mona Juul.

Begge partier afviser, at indføre en flyafgift.

- Vi mener ikke at en afgift er den rigtige vej frem. Vi har allerede rigtig høje skatter og afgifter i det her land, siger Marie Bjerre, klimaordfører for Venstre.

I stedet skal der udvikles nye teknologier, så det måske kan blive muligt at flyve grønnere i fremtiden.

- Det er da underligt at løse det med en dansk løsning, som kun rammer de danske forbrugere. Der bliver vi nødt til at kigge globalt på det, mener Marie Bjerre.

Enhedslisten kritirer S-forslag

Politisk ordfører i Enhedslisten, Mai Villadsen, ønsker at de rigeste skal betale mest.

- Det er de rigeste, der flyver mest. De rigeste, der udleder mest CO2, og derfor vil en flyafgift også ramme dem hårdest. Det synes jeg er helt retfærdigt, siger hun.

Enhedslisten foreslår derfor, at det skal være dyrere at flyve på business class, og at prisen på en eventuel flyafgift skal stige, så den bliver dyrere for hver ekstra rejse, man foretager.

Samtidig kritiserer hun Socialdemokratiets forslag på en flyafgift på 13 kroner per billet.

- Det er alt for sølle. Vi skal have en højere flyafgift, der er ambitiøs, og som ikke betyder, at Danmark sakker bagud, mener Mai Villadsen.

Den det afviser den socialdemokratiske klimaminister Dan Jørgensen.

- Det er en afgift på et niveau, der ikke vil afholde folk, der ikke har så stor en pengepung fra at kunne tage på ferier og kunne flyve. Samtidig er det altså nok til at lave den grønne omstilling vi har behov for, siger Dan Jørgensen.

Han understreger, at Socialdemokratiets forslag vil ramme hårdere, så mere man flyver.

- Men vi ikke har stillet forslaget af omfordelingshensyn. Det er ikke primært socialpolitik, det her – det er primært klimapolitik, siger Dan Jørgensen.

På ferie i privatfly

Erhvervsmandan Mads Peter Veibys klimaaftryk fra flyrejser er ikke kun stort, fordi han og familien flyver meget. Han ejer også et privatfly, som familien flyver i, når de rejser ud på de kortere ture i Europa.

- Der er ingen tvivl om, at det ville være bedre for klimaet, hvis vi altid fløj med passagerfly. Det er bare ikke altid, at det kan lade sig gøre med vores arbejde og børnenes skole, siger han.

Mads Peter Veiby i sit privatfly. (Foto: © Privatfoto.)

Han understreger, at han har foretaget flere grønne investeringer, som skal veje op for hans høje klimaaftryk. Og han er umiddelbart skeptisk overfor ideen om en flyafgift.

- Generelt synes jeg, at skattetrykket er højt nok i Danmark. Ville det påvirke mig og vores økonomi? Nej, det ville det formentligt ikke, siger han.

Er det ikke fair, at man pålægger en klimaafgift, når man rejser med fly, når nu det nu udleder så meget CO2?

- Man kan sagtens mene, at det er fair med en afgift, når man flyver, fordi det udleder en del CO2. Hvis man gør det, så tror jeg bare, at det er vigtigt, at man øremærker krone for krone til at opfange CO2, og man ikke bare ligger det på som en ekstra skat, siger Mads Peter Veiby.