Et voksende antal rynker, en grå og træt hud eller et livløst hår.
Du kender måske følelsen af at kigge i spejlet og ønske dig et kosmetisk quick fix.
Og der er masser af tilbud til dig derude. Især hvis du åbner de sociale medier, en modeblog eller kigger i et magasin.
Her er der tonsvis af reklamer for produkter til at forskønne sig selv. En af de trends, der især vinder frem, er kosttilskud i form af vitaminer og mineraler til hud og hår.
Du skal for eksempel bare tage en lille pillle, en vingummi eller drikke noget pulver hver dag i en periode - og vupti væk er appelsinhud og frem vokser et tykt hår.
Hos virksomheden Orkla ser de en stigning i salget af kosttilskud, der skal forskønne dig. Orkla forhandler forskellige mærker til blandt andet dagligvarebutikker og apoteker. Blandt andet indenfor skønhed.
- Der ses en generel stigning inden for beauty-produkter. Forbrugerne har fået øget fokus på, at man ikke blot kan opnå skønhedspleje med cremer, men også ved at supplere med kosttilskud. Dette mærker vi i stor stil hos Orkla Care, skriver Rikke Sloth, der er produktspecialist ved Orkla, til DR.
- Vi har nogle mærker, hvor kollagen samt hår- og negle-produkter hitter, specielt hos kvinderne.
Kollagenpulver er populært
Den samme tendens ser Helle Bach, der er formand for Dansk Kosmetolog Forening. Hun har netop været på fagmesse for branchen, hvor hun så mange kosttilskud, der var rettet mod skønhed.
- Messen bugnede af produkterne. Der var mange forskellige slags.
- I skønhedsbranchen har der altid været kosttilskud, men det er forskelligt, hvilke produkter der er populære. Lige nu er det især kollagenpulver, der er i fokus.
Kollagentilskud bliver solgt som et produkt, der kan gøre din hud strammere og sundere, og mindske rynker og ar.
Helle Bach tror især, at skønheds-kosttilskud vinder frem, fordi det er en måde at "holde sig ung".
- Mange er lidt aldersforskrækkede og vil gerne se unge ud så længe som muligt. Derfor kan det føles som en ekstra forsikring, at man både tager kosttilskud og eksempelvis plejer sin hud for at undgå tegnene på, at man bliver ældre, siger hun.
Det bliver allemandseje
Helle Bach fortæller, at kosttilskud henvendt mod skønhed ofte først bliver introduceret hos kosmetologer og skønhedsklinikker. Hun har derfor kendt til det i flere år.
- Men nu kan vi også se det ude i detailhandlen. Du kan få det i dit supermarked. Det viser, at det er blevet allemandseje, og at det er almindeligt at bruge kosttilskud som et skønhedsprodukt, siger hun.
Hun fortæller, at de især er unge - kvinder og mænd - der er interesserede i kollagenpulver og lignende kosttilskud.
- Vi møder kvinder, der er helt ned til 20 år, som spørger, hvornår de mon skal begynde at bruge kollagenpulver, siger Helle Bach.
Hun tror især, at det er de sociale medier, der gør, at nogle typer skønheds-kosttilskud bliver populære.
- Der er rigtig mange produkter, man hele tiden bliver præsenteret for. Det er en jungle at finde rundt i, og selv jeg kan tænke: "What, er der nu også et produkt, der skal hjælpe mod det?". Derfor holder jeg også øje med undersøgelser på området, så jeg kan hjælpe vores medlemmer med at navigere i skønheds-junglen, siger hun.