En burger der bløder, men som ikke indeholder kød. Det er konceptet bag det amerikanske firma Impossible Foods første burgerbøf.
Burgeren er 100 procent plantebaseret, og er skabt til at at tilfredsstille kødelskere i både smag og konsistens, men med en markant mindre belastning af klimaet sammenlignet med traditionel kødproduktion.
Det forklarer firmaets stifter Pat Brown, som indtil han startede Impossible Foods, var professor i biokemi på Stanford University.
http://mu.net.dr.dk/admin/ProgramCard/Get/urn:dr:mu:programcard:579f569e6187a4102c104019
Ifølge firmaet består burgeren i overvejende grad af hvede, kokosolie og kartoffelprotein, og så hemmeligheden bag det hele molekylet ‘heme’ - eller hæm på dansk.
Hæm er et uorganisk molekyle med en jernion i kernen, som hjælper med at transportere og binde ilt i både planter og dyrs celler.
Og det er altså hæm, som giver planteburgeren sin røde farve og får den til at ‘bløde’. Helt på samme måde som i en traditionel bøf, forklarer Pat Brown i en video til madmediet Munchies.
Når en traditionel bøf bløder, er det ikke blod der siver ud, men vand, fedt og netop hæm - gerne som en bestanddel af stoffet myoglobin.
Smager den virkelig af kød?
Efter fem års udvikling kan burgeren nu langt om længe erhverves af helt almindelige mennesker. I første omgang dog kun på én enkelt restaurant i New York, Momofuku Nishi.
Men kan burgeren så leve op til sin hype?
En af de (indtil videre relativt få) personer, der har smagt burgeren, er Techinsider’s Ben Gilbert. Og han er rimelig positiv, selvom han savnede en ting, nemlig fedt.
Selve burgeren var ifølge Gilbert både ‘meaty’ og smagte godt, men dryppede altså ikke af det dyrefedt, som ifølge Gilbert gør, at den mangler noget, sammenlignet med en kødbøf.
Også flere medarbejder hos CNBC har prøvet den nye burger. Her er meningerne delte men overvejende positive. Mange opfattede burgeren som værende meget lig med kød, selvom ikke alle mente, at det smagte som den virkelige vare.
Fem års udvikling
Fem år har det altså taget Impossible Foods at finde formlen på, hvad det er, der gør kød så attraktivt for så mange mennesker, og herefter designe en burger, der (måske) kan matche dette.
Hvornår det endelige produkt kan købes af almindelige forbrugere, er dog endnu uklart.
Næste skridt bliver at servere den kødagtige burger på en endnu ikke offentliggjort restaurant i San Francisco, men ambitionen hos plantekødsfirmaet er med tiden, at produktet skal kunne købes af alle.