Cykelrytter får ekstra fordel når motorcyklen kører lige bagved

Cykelunion bør øge afstanden mellem cykelryttere og motorcykler pga. sikkerhed og vindreduktion, mener forskere.

Grafikken er en computersimulation, hvor farverne viser forskelle i trykniveauet. Motorcyklen forårsager et ’overtryk’ foran (rødt areal), der reducerer 'undertrykket' - det vil sige turbulens (blåt areal) bagved cykelrytteren, som ellers sænker farten. Motorcyklen mindsker derved vindmodstanden på rytteren, og farten øges. (Foto: © EINDHOVEN UNIVERSITY OF TECHNOLOGY, EINDHOVEN UNIVERSITY OF TECHNOLOGY)

Når cykelløbet Giro (Tour of Italy) begynder i dag, kan det være en god ide at holde øje med, hvor tæt motorcyklerne med fotografer og reportere kører bagved cykelrytterne.

Ny forskning fra Holland og Belgien viser, at vindmodstanden kan være reduceret med op til ni procent, når en bagvedkørende motorcykel kører helt tæt på cykelrytteren.

Det kan betyde flere sekunders fordel på korte distancer og op til et minut på lange etaper, konstaterer forskere fra TU Eindhoven, KU Leuven og University of Liege.

Sidste år viste forskning fra Eindhoven University of Technology (TU Eindhoven), at en bagvedkørende bil havde samme effekt. Men den nye forskning viser, at motorcykler kan spille en større rolle i udfaldet af et cykelløb, blandt andet fordi de kører tættere på.

Øg afstanden til 20-30 meter

Forskerne har benyttet computersimulationer og lavet målinger på modeller af cykelrytter og motorcykel i vindtunnel for at beregne, hvor meget vindmodstanden bliver reduceret for rytteren.

Forskerne anbefaler UCI (International Cycling Union), at man øger afstanden mellem motorcykel og cyklist fra det nuværende lovgivningsmæssige krav på 10 meter til 20-30 meter ud fra et 'aerodynamisk perspektiv'.

Det vil samtidig reducere risikoen for sammenstød som for nyligt, hvor den belgiske cykelrytter Antoine Demoitié omkom efter at være blevet påkørt af en motorcykel under et løb.