Caroline Henderson 20 år efter debut: Jeg har været kompromisløs

Nysgerrighed og kompromisløshed har været nogle af kodeordene i jazz-sangerindens musikkarriere.

Til det journalistiske sceneshow P1liveX, der løber af stablen i DR Koncerthuset søndag d. 25. oktober, kan publikum opleve en minikoncert med Caroline Henderson og jazzpianisten Nikolaj Hess. (Foto: © Steen Evald, Steen Evald)

Med syv Grammyer, 140.000 solgte cd’er og hitnumre som ’Made in Europe’ og ’Kiss Me Kiss Me’ kan der vist ikke herske nogen tvivl om, at Caroline Hendersons solodebut ’Cinemataztic’ står som et af de vigtigste værker i nyere dansk pophistorie.

I år er det 20 år siden, at albummet udkom, og Caroline Henderson synger stadig for fyldte sale, sidst da hun gav en jubilæumskoncert i DR Koncerthuset i starten af denne måned. Selv tror hun, at hendes fortsatte succes bunder i, at hun altid har været kompromisløs.

- Dem der kun har været en del af den danske musikscene i to eller fem år, kan måske have svært ved at se en rød tråd i det, de laver. Men det føler jeg, at jeg kan efter 20 år, og en af de ting, jeg kan se er, at jeg altid har været meget kompromisløs, siger Caroline Henderson.

Tør gå sin egen vej

Caroline Hendersons kompromisløse natur kan allerede spores tilbage til hendes tid som en del af popgruppen ’Ray Dee Ohh’, der bl.a. er kendt for hitnumrene ’Mandags-stævnemøde’ og ’Jeg vil la’ lyset brænde’.

Trods bandets succes, følte hun ikke, at hun passede ind i popmusikkens søde lydunivers, hvorfor hun forlod gruppen i 1992. Tre år efter blev ’Cinemataztic’ udsendt, hvis blåtonede elektroniske lyd viste, at Caroline Henderson var en sangerinde, der turde gå sin egen vej.

- ’Cinemataztic’ blev dengang opfattet som meget avanceret i sit lydunivers. Det kan man ikke forestille sig, når man hører pladen nu, men det var den faktisk på tidspunktet, siger hun.

Evigt nysgerrig

Generelt har det altid været nysgerrighed og lysten til at eksperimentere fremfor antallet af solgte plader, der har drevet værket for Caroline Henderson.

- For mig handler det meget om at blive ved med at være nysgerrig og turde at eksperimentere. Når alt kommer til alt er det vigtige jo at skabe noget, ikke at stå i spotlightet.

Lysten til at blive ved med at udforske har igennem årene også resulteret i samarbejder med en bredvifte af musikere, som Thomas Blachman, Kasper Winding og senest folkene bag navne som Turboweekend og Marie Key.

- Da jeg skulle lave mine seneste koncerter, tænkte jeg, at jeg ville prøve at arbejde med den nye generation af danske musikere som bl.a. tæller Turboweekend og Marie Key. Jeg kendte dem slet ikke, så det kunne være endt helt galt, men det var heldigvis en super fed oplevelse, siger Caroline Henderson.

Den vildeste ekvilibrist

Til det journalistiske sceneshow P1liveX på søndag vender Caroline Henderson tilbage til scenen i DR's Koncertsal, men denne gang er det i selskab med jazzpianisten Nikolaj Hess.

Det er langt fra første gang de to har optrådt sammen, men det gør ikke forventningens glæde mindre.

- Nikolaj Hess er den vildeste ekvilibrist og må være en af verdens bedste pianister. Derudover kommer, at vi føler os meget trygge ved hinanden, fordi vi har spillet sammen så mange gange. Hans selskab er altid en fornøjelse, så jeg glæder mig rigtig meget til at stå på scenen med ham til P1liveX, siger Caroline Henderson.

Hvis du kunne tænke dig at se og høre koncerten med Caroline Henderson og Nikolaj Hess, kan du tune ind på dr.dk søndag d. 25. oktober, hvor P1liveX vises live fra kl. 13.30, eller på P1, som sender showet live fra kl. 15.