Virtual reality er ikke et særligt stort fænomen endnu - men det bliver det. Sådan lyder det fra både udviklere, entusiaster og investorer verden over. Og de er stensikre i deres sag.
Det kan man mærke på computerspilsmessen Gamescom, der disse dage afholdes i Köln. Digitalt på P1 er taget til messen for blandt andet at teste virtual reality-briller.
Virtual reality er en særlig måde at opleve både spil og videoindhold, hvor man som bruger føler, at man bliver placeret i en anden verden.
Brillernes indbyggede sensor-teknologi er i dag så god, at de kan narre sanserne til at tro, at den er virtuelle verden er ægte.
Hvad skal under juletræet?
Fremtidsdrømmeri kan være nok så fint, men det er vigtigt at have for øje, hvordan virtual reality-markedet ser ud i dag, hvis man overvejer at kaste sig ud i det. I videoen er en kort gennemgang af de tre typer briller, som spiludviklere fokuserer på.
De kommer fra henholdsvis Sony, HTC og Oculus.
Og der er nogle vigtige forskelle på de tre brille-typer: Sonys brille sluttes til en Playstation 4, hvor HTCs og Oculus' briller begge kræver en kraftig computer.
Oculus' headset er lavet til at kunne bruges ved et almindeligt skrivebord, hvor HTCs er lavet til, at oplevelsen skal fylde et helt rum. Det kan man også med en Oculus, men det kræver en investering i ekstra sensorer udover den ene, der følger med.
I videoen øverst på siden kan du se en mere detaljeret gennemgang af, hvordan de tre brilletyper adskiller sig fra hinanden.