Dansk Kickstarter succes arbejder på sagen

Hovedtelefonerne Dash slog alle rekorder på Kickstarter. De er ikke på gaden endnu, men der arbejdes hårdt på sagen.

Nikolaj Hviid, stifter af Bragi, slog den europæiske rekord på Kickstarter
Nikolaj Hviid fra Bragi, der laver øretelefonerne Dash (Foto: © Henrik Føhns)

Nikolaj Hviid hælder indholdet af en lille plastpose ud på bordet. 10-15 elektroniske komponenter og en nærmest snegleformet øretelefon i silicone.

- Her er alle delene til en Dash hovedtelefon. Den kan samles på 1,5 minut, siger han. Og tilføjer, at den tidligere prototype tog 18 minutter at samle.

For et år siden rejste han knap 3,4 millioner dollar på Kickstarter til den lille bunke elektronik på bordet. Siden hen har han bygget en virksomhed med 28 ansatte i et stille kvarter i Munchen.

En computer på størrelse med en fingernegl

Men hvorfor er det mere vigtigt for ham, at kunne samle en hovedtelefon på 1,5 minut end, at den faktisk er en computer anno år 2000, der er så lille, at den kan sidde i dit øre?

- Det er vigtigt, hvis man skal producere meget store mængder af et produkt, siger han.

Én ting er, at Dash er et stykke meget avanceret elektronik med mange funktioner på meget lille plads. En anden ting er, at produktionstiden og prisen skal holdes nede for at kunne producere dem i hundredetusindvis.

Dash er kort fortalt et sæt ledningsfri høretelefoner, der godt skjult inde i øret kan bruges til en hel del mere end bare at afspille lyd. I starten af 2014 blev Dash det mest succesfulde europæiske projekt på crowdfundingsitet Kickstarter.

Meget mere end musik

Sloganet var Listen, Track, Communicate, og det er netop de tre ting Dash kan.

I videoen på Kickstarter så man, at der bag de små øredimser gemmer sig en musikafspiller, sensorer der kan måle din fysik, og et Bluetooth-headset som overfører lyd via næsehule og øregang.

Uden ledning er de altså velegnede til at bruge, når man er i bevægelse, og så fungerer de også uden at være koblet op til en smartphone.

Dash kan måle hastighed og distance og kan måle hjerterytme, iltoptagelse, og hvor meget du forbrænder - og så kan de fortælle dig om din performance i realtid, mens du er i bevægelse.

En diskret, personlig assistent

Mit ønske er at lave en personlig assistent til hverdagen, siger Nikolaj Hviid.

En teknologianalytiker har taget begrebet wearables, omdøbt det til hearables og opfundet en helt ny produktkategori til Dash, der gør op med tanken om, at vi altid skal se på en skærm for at få information.

Og det passer Nikolaj Hviid fint. Han mener, at vi bliver fanget i smartphonens univers. Vi synker ind i den og glemmer verden omkring os. Med en diskret assistent, der kommunikerer med lyd, så kan man introducere naturlige brugerinterfaces.

- Du kan nikke, hvis du vil tage telefonen. Du kan kigge op i luften, når du vil have vejrudsigten. Du kan hoppe, når du vil skifte sang på en løbetur. Og jeg kan programmere øretelefonerne til at ringe til min fætter via min mobil, hvis jeg falder og har brug for hjælp, fortæller Nikolaj Hviid.

Dash sidder godt i øret

Vi sidder i mødelokalet hos hans firma Bragi i Munchen. På væggene hænger screendumps af den app, som fra en smartphone skal bruges til at programmere de mange funktioner ind i Dash. Og på bordet ligger de mange kompenenter, der blandt andet tæller 15 sensorer, en helt særlig højkvalitets højttaler og mikrofon og to linser, der spreder infrarødt og rødt lys i ørerne, så man kan se forholdet mellem røde og hvide blodlegemer og måle hjerterytmen.

Jeg prøver en Dash. Man putter den i øret og drejer den, så den sidder fast. Umiddelbart virker den ikke generende, men det åbne spørgsmål er længere tids brug. Den kan bruges til surf og svømning og vejer kun 4,9 gram.

Tekniske udfordringer gav forsinkelse

Men hvad er der sket i det forgangne år? Fra det tidspunkt, hvor Nikolaj Hviid havde samlet de knap 3,4 millioner dollar ind på Kickstarter?

- De første enheder var planlagt til slut oktober, men vi havde en række tekniske udfordringer som gjorde at vi skulle rette op på designet, forklarer Nikolaj Hviid og tilføjer, at de 16.000 forudbestilte hovedtelefoner er klar i april eller maj.

Det er nemlig ikke helt nemt at udvikle avanceret hardware helt fra bunden. Men Nikolaj Hviid har fået feedback fra sine 16.000 støtter på Kickstarter gennem det sidste år.

- Det er guld værd, når de validerer brugervenligheden. Jeg skriver selv alle beskeder på Kickstarter, så jeg er meget tæt på mine kunder, fortæller han.