Facebook Messenger har fået vokseværk - og skifter karakter

Facebooks Messenger skifter kurs. Nu skal appen være en platform som andre kan bygge ovenpå.

Facebooks Messenger lader nu tredjeparts-appskomme ind på deres platform. (© Facebook)

Facebooks Messenger-app har fået vokseværk.

Det der indtil for nylig var en simpel chat-app, bliver nu transformeret til en kommunikationsplatform, som blandt andet gør det muligt at integrere tredjeparts-apps, og kommunikere direkte med firmaer.

Det løftede stifteren Mark Zuckerberg sløret for i går på den årlige Facebook udvikler-konference, F8.

Det nye tiltag bliver lanceret blot en uge efter at Messenger i USA blev udstyret med en betalingsløsning, som gør det lige så nemt at overføre penge til sine venner, som at sende en besked.

Sådan bliver den nye platform

Messenger som en platform betyder, at tredjeparts-udviklere får lov til at integrere deres apps med Messenger.

Eksempler på dette er apps der kan lave særlige emojis, gifs eller videoer (fx Giphy, Bitmoji eller Legend), som brugerne kan bruge til at skabe mere visuelt og unikt indhold, de så deler direkte via Messenger.

Messenger får også sin egen lille ‘app-store’, hvor man kan finde apps der spiller sammen med chat-appen, men i virkeligheden er det bare links til den rigtige app store, hvor man så kan hente de apps, man ønsker at bruge.

Det nye tiltag betyder i praksis, at Messenger bliver en central delingsplatform for andre apps, og kan allerede findes i Messenger appen, ved at trykke på ikonet med de tre prikker, der nu findes mellem like-knappen og mikrofonen.

Knappen i rød cirkel åbner apps. (© DR)

Messenger skal erstatte email

Den anden nye funktion Zuckerberg præsenterede var Messenger Business.

Denne del er sat i verden for at flytte kommunikationen mellem brugere og firmaer ind i Messenger, hvor den er udset til at erstatte den kommunikation, der nu foregår via telefon eller email.

Særligt er der fokus på kontakten omkring e-handel. Her bliver det fremover muligt at modtage bekræftelse på sit køb, tracke sin pakke, stille spørgsmål om produkter, eller sågar ændre en ordre direkte inden i Messenger.

Businnes-funktionen vil først blive tilgængelig senere på året.

Messenger har 600 millioner brugere

Med de nye tiltag bliver det mere tydeligt, hvorfor Facebook sidste år valgte at adskille Messenger fra Facebook.

Beslutningen “tvang” folk til at downloade den særskilte Messenger-app, hvis de stadig ville kunne kommunikere med deres Facebook-venner på chatten, hvilket mange brugere var rasende over.

Men det har tilsyneladende ikke fået mange til at droppe Messenger.

Over 600 millioner bruger hver måned chat-servicen, hvilket bringer den op i den absolutte superliga for personlig kommunikation - i øvrigt sammen med WhatsApp (700 millioner brugere) som Facebook købte for mere end 100 millliarder kroner for lidt over et år siden.

Zuckerberg klargør Facebooks strategi

Mark Zuckerberg var i øvrigt meget klar i spyttet om den transformation Facebook gennemgår som firma.

Facebook er ved at udvikle sig til en paraply-organisation, hvor ‘gamle’ Facebook bare er en i rækken af apps og services, hvilket de to ovennævnte apps er eksempler på.

- Bevægelsen fra at være en enkelt service til at blive en familie af verdensklasse-apps, er det største skift i vores strategi der er sket i mange år, forklarede Zuckerberg.

Og den strategi har han tænkt sig at fortsætte.

- Familien vil blive ved med at vokse, sage han.