Google genkender gråd, gafler og grise: Nu slippes teknologien fri

Google åbner nu op for, at app-udviklere kan bruge firmaets billedteknologi, som genkender alt lige fra ansigtsudtryk til ananas.

Humør er bare en af mange ting, Googles vilde billedgenkendelses-teknologi kan detektere. (© Google)

Hvis du har prøvet Google Fotos, så ved du også, at appen er uhyggelig god til at genkende, hvad der er på dine billeder.

Leder du efter et billede, du har taget af en cykel, så søger du blot på cykel, og så finder Google alle dine billeder med cykler på.

Indtil videre har Google holdt teknologien for sig selv, men nu har selskabet valgt at åbne platformen op, så andre apps kan benytte sig af den imponerende billedgenkendelse.

Google kalder det for deres 'Cloud Vision API'.

Kan se om brugeren er glad

På sin blog skriver firmaet selv, at "Cloud Vision API ændrer måden hvorpå apps forstår billeder". Og det kan der være noget om.

Teknologien kan nemlig udover objekter - som fx hund, cykel eller træ - identificere en hel del andre ting.

Blandet andet kan Cloud Vision genkende ansigtsudtryk (fx sur, glad, overrasket), produktlogoer og kendte bygninger. Softwaren kan også aflæse tekst - og endda hvilket sprog, teksten er skrevet på.

(© Google)

Men det er ikke kun objekter fra fotos, Cloud Vision kan genkende. Teknologien kan også bruges i realtid, hvilket åbner helt nye muligheder, som altså nu falder i hænderne på app-udviklere.

Et tænkt eksempel er en app, der siger "du ser glad ud i dag" baseret på brugerens ansigtsudtryk - og dermed kan apps begynde at interagere mere direkte med brugerne.

Man kunne også forestille sig et spil til små børn, hvor appen beder barnet om at hente - eller gøre - forskellige ting og give point efter, hvor hurtigt opgaven løses.

Det kunne være "hent en rød legoklods og en gulerod", eller sågar "smil til mig".

Google viser i nedenstående video selv et par eksempler på, hvordan teknologien kan bruges. Her ser man blandt andet en lille robot, der genkender briller og banan og fortæller brugeren, hvad den ser.

https://www.youtube.com/watch?v=eve8DkkVdhI

Google kan få vilde mængder data

Selskabet nævner ikke noget om, hvorfor de gør teknologien tilgængelig for andre, men det ligger snorlige i forhold til Googles hovedmission, som er "at organisere al verdens information og gøre den tilgængelig og brugbar for alle".

Ikke mindst vil de indsamlede data være brugbare for Google selv, da de kan indsamle en masse information via de apps, som vælger at integrere Cloud Vision.

Det vil sige at Google gennem Cloud Vision bliver klogere på dig og din verden - og det er jo den information, som annoncører betaler for at kunne matche deres reklamer med, som igen er det Google tjener stort set alle sine penge på.

Cloud Vision gemmer ikke dit ansigt

Der er dog en ting som Cloud Vision (heldigvis) ikke understøtter - nemlig personlig ansigtsgenkendelse. Det betyder, at apps ikke får lov til at bruge softwaren til at indhente data om hvilke personer, der er på billederne.

Google oplyser samtidig, at de heller ikke selv gemmer information på deres servere om de ansigter, deres software ser.

Google lukker i første omgang Cloud Vision op for et begrænset antal app-udviklere - en praksis selskabet ofte gør brug af, når de lancerer nye produkter og services.