Mobil reklameblokering eksploderer

Én ud af fem blokerer reklamer på smartphones, og blokering af reklamer på mobil er nu dobbelt så udbredt som på PC. Det viser tal i ny rapport.

UC Browser, er en af de helt store grunde til hvorfor, reklameblokering på mobilen er så udbredt i Asien. (© UC Browser)

Mindst 419 millioner brugere blokerer nu reklamer på mobilen.

Det fremgår af en ny rapport om reklameblokering, lavet af firmaet PageFair på baggrund af data fra det tyske firma Priori Data.

Omsat til procent betyder det på verdensplan, at mere end 1 ud af 5 smartphone-ejere nu blokerer mobilreklamer, hvilket ifølge rapporten er en stigning på 90 procent på ét år.

Asien er totaldominerende

Særligt i Asien buldrer reklameblokering frem. Her undgår 36 procent af brugerne netannoncer, når de surfer på deres smartphones.

Indonesien er den absolutte topscorer. Her benytter hele 66 procent af mobilbrugerne en mobilbrowser, der som standard blokerer reklamer.

Kina, Indien og Indonesien står tilsammen for 319 millioner af de telefoner, der blokerer reklamer, mens Asien og Stillehavsområdet i fællesskab stod for 93 procent af al mobil reklameblokering på verdensplan.

Brugen af UC Browser gør udslaget

Det store antal asiatiske blokkere skyldes, ifølge rapporten, særligt to ting.

Den første er en stor udbredelse af browsere, der har reklameblokering slået til som standard, der gør, at der slet ikke er nogen barriere for at komme i gang.

Særligt er brugen af UC Browser (som er ejet af det gigantiske kinesiske internetfirma Alibaba) voldsomt udbredt.

UC Browsers popularitet gav sidste år browseren en placering på top 10 over verdens mest downloadede apps

Den anden grund, til at reklameblokering er særlig høj i Asien, er ifølge rapporten, at data er dyre og netværkene er langsomme.

Begge disse problemer kan afhjælpes ved at bruge en reklameblokker, da den markant nedsætter mængden af data, der bliver overført, når man besøger en hjemmeside.

Ikke en stærk tendens i Europa og USA

I Europa og USA er brugen af mobilbrowsere, der som standard blokerer reklamer, til at overse, hvis man sammenligner med Asien.

Ifølge rapporten brugte "kun" 14 millioner europæere og amerikanere en browser af denne type til at surfe på nettet i marts 2016.

Det er dog ikke fordi vi i vesten ikke har fået øjnene op for reklameblokering, men indtil videre er det et fænomen, der hænger sammen med PC’er.

En rapport fra august 2015 viste, at der var 122 millioner brugere i Europa og USA, der fjernede reklamer på den store computer. Dermed udgjorde disse to markeder majoriteten af de ca. 200 millioner brugere verden over, der blokerede pc-reklamer på daværende tidspunkt.

Apples reklameblokering er ligegyldig

Sidste efterår var et af de helt store åbne spørgsmål, hvordan det ville påvirke reklamer på mobilen, at Apple i styresystemet iOS 9 ville tillade reklameblokker 'extensions', der virker i Apples Safari-browser på iPhone og iPad.

De nye tal viser dog, at dette nærmest ikke har spillet nogen rolle.

Ifølge rapporten er der kun downloadet 4,5 millioner deciderede reklameblokker-apps fra App Store i de syv måneder, hvor det har været muligt at hente denne type apps i Apples butik.

Facebook kan stadig sove roligt

Selvom det altså er tydeligt, at reklameblokering vokser hastigt, så er der udvalgte firmaer - som fx Facebook - der kan sove ganske roligt om natten.

Reklameblokering inde i apps og sociale nyhedsfeeds er nemlig slet ikke berørt i samme grad som almindelige hjemmesider.

Det kan godt lade sig gøre at blokere reklamer i apps og feeds, men det er mere besværligt og slet ikke lige så udbredt som at fjerne annoncer på en almindelig hjemmeside.

Mobilreklamer går en svær fremtid i møde

Konklusionen i rapporten er, at netmedierne i de markeder, hvor den næste milliard brugere snart kommer på nettet, vil have ganske vanskeligt ved at tjene penge på traditionelle netreklamer.

Her er det - som tidligere nævnt - prisen på data og de langsomme forbindelser, der spiller en væsentlig rolle.

Men også i vesten forventes det, at vi vil opleve en stigning i mobil reklameblokering. Det sker i takt med at flere browsere vil introducere reklameblokering som en indbygget feature.

For en god ordens skyld skal det nævnes, at Page Fair, der står bag rapporten, netop lever af at udvikle løsninger, der tager højde for "det blokerede net".