Virtual reality er på rekordtid kommet på alles læber - og denne weekend kan en million amerikanske avisabonnenter så se frem til at komme i nærkontakt med fænomenet.
Det sker når avisen The New York Times de kommende par dage bringer avisen ud, sammen med et par af Googles særlige fold-selv-VR-briller. De skal hjælpe læserne i gang med den netop udgivne NYT VR-app, der blev frigivet sent torsdag.
Når man har foldet pap-brillerne, skal man skubbe sin smartphone ind foran, og det bliver så den, der genererer VR-oplevelsen.
Ikke en virtuel avis
Det bliver dog ikke selve avisen, der laves om en til en VR-oplevelse, men derimod udvalgte produktioner. I første omgang i form af VR-dokumentaren 'The Displaced', der er produceret af VR-firmaet Vrse.
Særligt det seneste års tid er Virtual Reality genopstået som folkeligt fænomen, efter at flere af de store tech-selskaber er begyndt at presse på for at få produkter på markedet.
Udover Googles VR-briller i pap, har også Samsung sendt VR-briller på markedet, hvor det også er brugerens smartphones, der genererer oplevelsen.
Også hologram-briller på vej
Også mobilproducenten HTC er på vej med sine Vive VR-briller, og næste år ventes Sony at frigive sine VR-briller, der skal spille sammen med selskabets Playstation.
Også det Facebook-ejede Oculus Rift VR-projekt er lige om hjørnet, og endelig har Microsoft vakt opsigt med sine HoloLens-briller, der ikke er virtual reality, men snarere en hologram-agtig oplevelse.
Her skal brugerne ikke udsættes for en virtuel verden, men snarere den rigtige verden, med holografiske ting ovenpå.
