En af de mest kontroversielle og omdiskuterede browserudvidelser, anti-reklameudprojektet Adblock Plus, trækker nu et uventet og offensivt kort og lancerer en browser, der automatisk fjerner reklamerne uden at man behøver installere noget.
Browseren, der foreløbig kun virker til Android-mobiler, kommer kort efter at selskabet bag Adblock Plus, Eyeo, vandt første runde i en håndfuld retssager i Tyskland mod tyske udgivere Handelsblatt og Die Zeit, der ville have Adblock Plus forbudt i landet. Flere andre sager kører dog endnu.
Udvidelsen er en torn i øjet på blandt andet mediebranchen, der er afhængige af annonceindtægter på nettet - indtægter, der ingenlunde kan kompensere for den omsætningsnedgang, skiftet fra trykte aviser til webaviser har medført.
Ikke-irriterende reklamer slipper igennem
Eyeo driver også det lige så kontroversielle 'initiativ for acceptable reklamer', hvor annoncer, der overholder en række krav om ikke at være for invasive, slipper i gennem blokeringen, medmindre brugerne aktivt fravælger det.
Googles søgeordsannoncer er et eksempel på en annoncetype, der anses for acceptable.
På mobiltelefoner er situationen en smule anderledes, fordi annoncer koster data, som brugerne betaler for. Her har det hidtil været svært at udskifte browseren med en, der kan fjerne reklamer. På Android-mobiler har open source-browseren Firefox dog længe eksisteret i en test-version, der understøtter udvidelser som Adblock Plus.
Den har dog frem til nu været temmelig en bøvlet affære at installere. Derfor har Eyeo nu selv udviklet en udgave af Firefox-browseren, hvor udvidelsen er installeret som standard. Også her er det kun annoncer, der anses for irriterende, der blokeres som standard.
Nogle blokerer dem, der blokerer
Nogle medier, fx flere norske, har valgt aktivt at forhindre brugere af Adblock Plus og tilsvarende udvidelser at læse artikler på deres netsteder, medmindre brugerne slår reklameblokeringen fra.
Andre medier - herunder mange danske - har valgt at sælge adgang til netstederne på abonnementsbasis, så de bliver mindre afhængige af annonceindtægterne.
Forleden forlød det, at flere teleudbydere arbejder på løsninger, der også vil spænde ben for reklamer til mobiltelefoner.
