Nyt initiativ skal beskytte netbrugerne mod reklame-snagen

En ny alliance af net-organisationer vil nu forsøge at skabe fælles fodslag om reklamer og dataindsamling på nettet. Standarden skal også komme annoncører til gavn - men kun, hvis de respekterer forbrugernes ret til privatliv.

De kontroversielle anti-reklameværktøj Adblock Plus er med i en alliance, der skal skabe fornyet dialog om balancen mellem reklamer og privatliv. (Foto: © Adblock)

Det skal være lettere for forbrugerne at fravælge kommerciel overvågning på nettet. Og hvis ikke brugernes ønsker respekteres, må skrappe midler tages i brug.

Sådan lyder mantraet i en ny alliance, der nu vil slå et slag for forbrugernes rettigheder på nettet - og, på sigt, gøre det sværere at krænke forbrugernes ønsker om privatliv.

I alliancen findes blandt andet organisationen Electronic Frontier Foundation, og anti-reklame-organisationerne Disconnect og Adblock, søgemaskinen DuckDuckGo, bloguniverset Medium og flere andre.

Initiativet er et forsøg på at blæse nyt liv i den relativt ukendte 'Do Not Track'-standard, der kørte i hegnet for nogle år siden.

Ideen bag Do Not Track (DNT) var, at brugerne i deres browser skulle kunne angive, at de ikke ønsker, at netsider bruger cookies til at spore og indsamle data om deres adfærd.

Forfulgt af sko-reklamer

Det er sådanne cookies, der gør, at man kan opleve at blive forfulgt af reklamer for sko eller cykler, eller at prisen stiger, hvis man kigger på en vare flere gange.

Trackingcookies bruges også af nettets databrokere, der indsamler data om folk og deres interesser, puljer det sammen og derefter sælger det videre, eller sociale medier, der via cookies indsamler data om brugernes interesser i det skjulte.

Trods langvarige drøftelser mellem parter i reklameindustrien, softwareindustrien og forbrugerbeskyttelsesorganisationer lykkedes det dog aldrig for at nå et kompromis, som alle kunne bakke op om - og i dag er det ganske frivilligt, om man vil respektere brugernes ønske om ikke at blive tracket, hvilket kun nogle få håndfulde netsteder gør.

Trackingcookies stammer ofte fra de annoncer, der findes på kommercielle websider - og en effektiv måde at fjerne tracking og dataindsamling er at blokere for annoncerne.

Også skidt for medierne

Dermed undergraver man dog også mediernes og andre netsteders indtægtsgrundlag, og det er uholdbart, siger en af parterne i alliancen.

- Fiaskoen med at nå til et kompromis mellem reklameindustrien og privatlivsbeskyttelsesgrupperne har medført en stærk opblomstring af reklameblokering og store tab for internetvirksomheder, der lever af reklameindtægter og tiltagende skadelige metoder til at tracke brugerne [...],skriver CEO for Disconnect, Casey Oppenheim i en kommentar til initiativet.

- Vores håb er, at en ny DNT-standard vil beskytte brugernes ret til privatliv og give annoncørerne et incitament til at respektere brugernes valg, og dermed finde en vej til sameksistens mellem privatliv og reklamer.

Der lægges blandt andet op til, at netsteder, der respekterer DNT-standarden kan slippe gennem fx Adblocks reklamefilter, mens netsteder, der ikke gør, bliver blokeret.

Mere og mere udbredte

Værktøjer som Ghostery, Adblock og Disconnect er de senere år blevet mere udbredte, og for nylig tabte virksomheder i den tyske medieindustri over to omgange sager mod selskabet bag Adblock, Eyeo, der dermed har rettens ord for, at Adblock-værktøjet er tilladt i Tyskland.

De nævnte værktøjer fjerner dog ikke blot reklamer og trackingcookies, men også dele-knapper fra sociale medier, der sætter fx Facebook i stand til at overvåge sine brugere på tværs af nettet, samt reklamer, der spreder skadelig kode.

Alliancens medlemmer har kollektivt tilsluttet sig den nye DNT-standard, men det er tvivlsomt om standarden nogensinde når bredt ud, så også giganter som Facebook, Google, Yahoo respekterer den.

Ifølge Mediawatch, har godt 14 procent af danskerne installeret værktøjer til reklameblokering, fortrinsvis på deres PC eller Mac, mens det indtil videre har været svært at fjerne reklamer fra mobile enheder. Både smartphoneproducenter og teleselskaber arbejder dog med teknologier, der gør det muligt at fjerne reklamer fra smartphones.