Samsungs nye mobilbetaling virker ikke i Danmark

Samsung spiller ifølge ekspert på to heste, når det gælder betaling: En strategi i USA, og en anden i Europa.

Samsung har købt sig til en mobilbetalingsløsning der ikke virker i Europa. Til gengæld kan den give Apple Pay baghjul i USA. (© LoopPay)

I går kunne vi rapportere, at Samsung har købt firmaet LoopPay med henblik på at implementere mobilbetalings-teknologien i kommende Samsung-produkter.

LoopPays produkt fungerer ved, at man via en lille kort-scanner kan scanne magnetstriben fra sit kreditkort og overføre informationen til sin telefon.

Herefter kan man betale ved blot at holde telefonen hen til en af de mange gammeldags terminaler, der accepterer betaling via magnetstribe, hvilket kan lade sig gøre på 90 procent af terminaler i USA.

Men løsningen kommer ikke til at virke i Danmark eller andre europæiske lande.

Magnetstriben er uddateret

På LoopPays egen Twitterprofil forklarer firmaet indirekte hvorfor:

- LoopPay virker med magnetstribe og chip-og-pin-kort på alle terminaler hvor EMV ikke er aktiveret, skriver de.

EMV dækker over den standard, som er grundlaget for de chip-kort som alle danskere har, og som netop erstattede magnetkortet for at øge sikkerheden.

Er EMV aktiveret på terminalen, accepterer den nemlig som udgangspunkt kun chip-betalinger.

Først i tilfælde af at chippen ikke virker eller at terminalen ikke er online, beder den brugeren om at køre magnetstriben igennem, og det er altså forklaringen på, hvorfor systemet ikke kommer til at virke herhjemme.

Samsungs mobil-betalingsløsning virker i USA

Det gør det til gengæld i USA, hvor man først nu for alvor begynder at rulle pin-og- chip ud, og hvor man mange steder stadigvæk kan betale med kort og underskrift.

​Det er i sagens natur markant mere usikkert, og grunden til at teknologien blev udfaset og erstattet med chip-og-pin i Europa.

Hvor usikker den gamle teknologi er understreges af, at man med LoopPay - i stil med en gammeldags to-bånds-kassetteoptager - kan overføre informationen fra magnetstriben til mobiltelefonen.

Det kan derfor undre, hvorfor Samsung kaster sig over en forældet teknologi, som er på vej ud.

Samsung spiller på to heste

En der netop har forsøgt at finde hoved og hale på Samsungs mobilbetalings-strategi er Sirpa Nordlund, direktør for Mobey Forum, en global sammenslutning med fokus på fremtidens mobile betalingsløsninger.

Hun vurderer, at Samsung spiller på to heste: Magnetløsningen til USA, og en NFC-løsning i stil med Apple Pay til Europa og Canada.

- Deres (Samsungs, red) første prioritet er at tage det amerikanske marked og slå deres rival Apple på den korte bane. Muligheden for at betale med en mobil på en regulær magnetstribe-terminal vil tage glansen alvorligt af den NFC-løsning Apple har skabt, skriver hun.

Med 90 procent af alle terminaler der kan modtage LoopPay-løsningen i USA mod 3 procent der kan bruge Apple Pay, giver det altså på den korte bane en umiddelbar fordel.

En godt tænkt, men kort fornøjelse

Chris Lund-Hansen, direktør for Verifone i Danmark (tidligere Point) der står bag ca. halvdelen af de terminaler der står i de danske butikker, er da heller ikke i tvivl om at NFC og andre former for moderne kontaktløse betalinger også i USA er dem der vinder på den lange bane, men han kan godt se hvorfor Samsung har købt LoopPay.

- Det er godt tænkt, at man kan bruge det udstyr, der står ude i butikkerne, siger han til DR Viden, men understreger at det er en kortsigtet løsning, fordi magnetstriben også i USA trods alt er på vej ud.

Uanset hvilken vej Samsung går, så forventes det, at mobilbetaling bliver et emne, når de om 10 dages tid præsenterer deres næste flagskibstelefon Galaxy S6.