Den svenske musikstreamingtjeneste kaster sig nu over at udvikle hardware.
Det fremgår af flere jobopslag på Spotifys hjemmeside.
- Spotify er på vej til at udvikle sine første fysiske produkter og etablere en driftsklar organisation til fremstilling, produktion, salg og marketing, lyder det fx i opslaget til stillingen som “Operations Manager – Hardware Product”.
Præcis hvilke produkter, der er tale om, nævnes ikke. Det tætteste Spotify kommer er “udvikling af innovative Spotify-oplevelser via forbundet hardware”.
Det mest nærliggende, der passer ind i denne kategori og med Spotify som leverandør af musik, ville være en smarthøjttaler i stil med Amazon Echo, Google Home og Apples HomePod.
Udover at afspille musik kan disse internetforbundne enheder kontrollere det smarte hjem og finde svar på almindelige spørgsmål på nettet ved hjælp af den indbyggede digitale assistent, som styres med stemmen.
Ligeså kunne det give god mening for firmaet at producere trådløse høretelefoner, som i stigende grad vil blive i stand til at forbinde sig direkte til nettjenester.
På vej på børsen - med underskud
Hvorfor det svenske musikfirma kaster sig ud i dette nye produkteventyr netop nu, kan der være en ganske god forklaring på.
Spotify forventes at at overgå fra at være et privatejet til et børsnoteret firma i løbet af 2018 - meget muligt allerede i foråret.
Musiktjenesten har dog en ganske stor udfordring, nemlig at de har haft underskud i en lang årrække.
Derfor kan det give ganske god mening, at finde en anden indtægtskilde til at supplere de nuværende musikstreaming-indtægter, som en del af salgstalen i forbindelse med firmaets børsintroduktion.
Største musiktjeneste - men tallene fortæller ikke hele sandheden
Spotify er den største vestlige musikstreaming-tjeneste med over 70 millioner betalende kunder. Apple Music er på andenpladsen med 36 millioner betalende kunder. Begge firmaer har øget antallet af brugere med ca. 75-80 procent på lige over ét år.
Dog er det langt fra alle Spotifys abonnenter, der selv betaler for servicen. Mange af dem får Spotify med som en del af en pakkeløsning - typisk et mobilabonnement hos et telefonselskab.
Spotify har tidligere oplyst til DR, at over halvdelen af deres betalende kunder, selv har tegnet et abonnement. Vi har spurgt Spotify, om det stadig er tilfældet, men har endnu ikke fået svar.
