Arbejdsretten i San Francisco har givet en Uber chauffør medhold i, at vedkommende er ansat af Uber og ikke er underleverandør til selskabet.
Uber fremstiller sig selv som et teknologifirma, der har lavet en app, som sætter chauffør og kunde i kontakt med hinanden. Uber styrer transaktionen og tager 20 procent af prisen i gebyr, men har ikke ansat chauffører og ejer heller ikke biler.
Chauffør får kompensation
Den kvindelige chauffør i søgsmålet får 4.000 dollar - cirka 26.000 dkr - i kompensation for udgifter i forbindelse med kørsel for Uber. Hun ville også have 56 cent per kørt mile, men fordi hun ikke kunne fremvise bevis for de kørte kilometre, så afviste retten den del af søgsmålet.
Uber appellerede tirsdag dommen, og selskabet hævder, at dommen kun handler om denne ene chauffør, og at dommen er i direkte modsætning til en tidligere dom ved samme arbejdsret.
Kan få voldsomme konsekvenser for Uber
Det kan få voldsomme konsekvenser for Uber, da hele selskabets struktur er bygget op omkring private bilisters kørsel støttet af Ubers app. Taxaselskaber verden over har længe prøvet at få Uber stemplet som en pirattaxatjeneste og ikke deleøkonomi, hvor private udnytter en overskydende ressource i form af tomme passagersæder i private biler.
Uber slår på, at chaufførerne ikke kører fuld tid for Uber, men også er underleverandører til andre services som fx konkurrenten Lyft.
Amerikanske jurister vurderer dog over NPR, at sagen kan have potentiale til at blive alvorlig for Uber, fordi lignende sager er på vej, og det kan betyde, at Ubers omkostninger stiger, fordi de skal betale chaufførerne mere. Det kan også betyde, at Uber får et mere almindeligt ansættelsesforhold til deres chauffører, og så skal selskabet leve op til en række arbejdsretslige regler, som ikke findes, hvis chaufførerne opfattes som selvstændige freelancere, der bare kører en gang imellem. Chaufførerne skal kompenseres for udgifter til benzin, vejskat, forsikring, fagforening og sociale forsikringer.
Ifølge Uber selv omsætter selskabet for 500 millioner dollar årligt i San Francisco mod den traditionelle taxabranches 140 millioner dollar i omsætning. Uber er vurderet til mindst 41 milliarder dollar i markedsværdi.