Ubers selvkørende biler sejler rundt i San Francisco

Uber erkender, at deres selvkørende biler svinger ind over cykelbanerne i firmaets egen hjemby.

Det er ombyggede udgaver af Volvo XC90, Uber har sendt på gaden i San Francisco. (© Uber)

Tre måneder efter Uber introducerede sine selvkørende taxaer på offentlig vej i Pittsburgh, rullede firmaet i sidste uge et tilsvarende forsøg ud i San Francisco.

Selvom der til alle tider sidder en chauffør klar bag rattet, så har bilerne fået en alt andet en problemfri start i firmaets hjemby.

BBC var nogle af de første de prøvede den nye service i den nordcaliforniske by, og her stod det allerede klart, at bilen i høj grad har brug for assistance for ikke at komme galt afsted.

Men galt afsted kom en af bilerne allerede dagen efter. En selvkørende Uber-bil blev fanget på video, hvor den kørte klokkeklart over for rødt.

Firmaet påstår dog, at bilen på det pågældende tidspunkt blev ført af et menneske og ikke af robotten.

https://www.youtube.com/watch?v=pzzQ42D9Srw

Laver farlige højresving

Men problemerne stopper ikke her. Mindre end en uge efter starten i San Francisco erkender Uber nu, at deres biler har et helt særligt problem i forhold til cyklisterne i byen.

Som enhver almindelig chauffør ved, så skal man ved højresving sørge for at lægge sig helt ind til kantstenen, således at cyklisten er nødsaget til at vente bagved eller trække venstre om.

Men dette er Ubers biler ikke klar over. Bilerne har derfor i flere tilfælde foretaget højresving fra en yderlig position ved siden af de optegnede cykelbaner, i stedet for først at trække ind, til potentiel stor fare for cyklister.

En talskvinde fra Uber siger til The Guardian, at man er bekendt med problemet med højresvingene, og at der arbejdes på en løsning.

Myndighederne er sure på Uber

Men det er ikke kun cyklisterne, der har problemer med Ubers selvbestaltede forsøg - det er heller ikke populært hos myndighederne i Californien.

Uber har nemlig ikke søgt om tilladelse til at sætte de selvkørende biler på gaden og mener selv, at de slet ikke behøver en tilladelse, fordi der til alle tider sidder en årvågen chauffør bag rattet.

Det er Department of Motor Vehicles (DMV) dog lodret uenige i. Umiddelbart efter Ubers selvkørende biler ramte gaderne i den nordcaliforniske by, udsendte myndigheden en yderst kort pressemeddelelse:

- California DMV opfordrer til ansvarlig udforskning af selvkørende biler. Vi udsteder tilladelser for at sikre offentlighedens sikkerhed, mens denne teknologi bliver testet. Tyve producenter har allerede fået tilladelse til at teste hundredvis af biler på Californiens veje. Uber skal gøre det samme, lød det.

DMV sendte samtidig et brev til Uber, hvor man truer med et sagsanlæg.

- Hvis Uber ikke straks bekræfter, at de vil stoppe deres lancering og søge om en tilladelse, vil DMV anlægge sag, lyder det i brevet.

Uber: Vi gør bare som Tesla

Chefen for Ubers selvkørende bildivision Anthony Lewandowski, mener som nævnt ikke, at firmaet gør noget galt. Han henviser bl.a. til de mange Teslaer med autopilot, der kører rundt uden særlige tilladelser. Denne sammenligning afvises dog blankt af DMV.

Lewandowski siger samtidig, at Uber har en dialog kørende med DMV, og håber man kan finde en mindelig løsning. Alternativt kunne det meget vel blive en dommer, der kommer til at tage stilling til, om Ubers selvkørende biler opererer lovligt eller ej.

En af de ting der følger med en tilladelse, er et påbud om at indberette uheld og potentielt farlige situationer til myndighederne.

Det har Google blandt andet gjort gennem længere tid, hvilket giver en vis gennemsigtighed med de robotiserede bilers udfordringer.

I januar offentligjorde Google en rapport, hvoraf det fremgik, at firmaets chauffører havde måtte overtage styringen fra robotten 341 gange over en periode på 15 måneder. Ifølge Google var der dog ingen af situationerne, der var kritiske.