”Skal mine teenagere slette TikTok?”
Sådan spurgte en kollega mig i går. Det havde jeg faktisk ikke et klart ja/nej-svar på. I stedet kom jeg med en lang klamamse, som kan koges ned til: ”Det kommer an på…”
Lidt længere: Hvis du mener, TikTok samlet set er dårligt for dine børn, så er det måske tid til en mere generel snak om skærme, sociale medier og teknologi. For størstedelen af os er risikoen for spionage måske ikke den vigtigste grund til bekymring.
Bølgen af forbud mod TikTok, der lige nu ruller, er forvirrende. Den er også forvirrende for mig.
Så lad os rydde lidt op.
De seneste dages udmeldinger om opfordringer eller deciderede påbud om at slette appen, først i EU, så Folketinget, Canada og USA, handler om risikoen for, at ansatte kan blive udsat for kinesisk spionage, hvis TikTok er installeret på telefoner, der bruges til arbejde.
Jeg forventer, at mange andre end kun de ansatte i Det Hvide Hus og folketingspolitikere vil følge trop af forsigtighedshensyn. Men det er faktisk uklart, præcis hvad der startede bølgen.
Ingen nye konkrete oplysninger
Center for Cybersikkerhed har ikke svaret på, om der er nye oplysninger bag deres advarsel mod TikTok, men har i dag uddybet den:
”CFCS vurderer konkret for TikTok, at der er tale om en app, der beder om meget vide rettigheder og adgange på enheden. Disse adgange giver app'en mulighed for at indsamle en lang række informationer og knytte dem til brugerens identitet," skriver de.
"Det gælder blandt andet oplysninger om lokalitet, kontakter og browserdata m.m. Ved anvendelse af TikTok giver brugeren almindeligvis også adgang til den mobile enheds mikrofon og kamera.
Flere af de data, som TikTok har mulighed for at indsamle, kan potentielt anvendes til at udføre spionage mod brugere af appen.
TikToks ejer er virksomheden ByteDance. Som kinesisk virksomhed skal ByteDance overholde kinesisk sikkerhedslovgivning, som giver myndighederne i landet beføjelser til at indsamle oplysninger fra kinesiske selskaber."
Det er altså en potentiel eller teoretisk risiko for spionage på grund af lovgivning, som kan give kinesiske myndigheder adgang til de data. Vi ved ikke, om den spionage foregår, eller om kinesiske myndigheder rent faktisk gør brug af de vagt formulerede muligheder, sikkerhedsloven fra 2017 sætter rammerne for. Artikel syv i loven siger, at kinesiske virksomheder skal ”hjælpe og samarbejde med” efterretningstjenesterne.
TikTok er en data-grovhøster
Vi ved dog, at TikTok kategorisk afviser den anklage.
- Vi har ikke givet brugerdata til den kinesiske regering, og det ville vi heller ikke gøre, hvis vi blev spurgt, sagde en talsmand fra TikTok i går til BBC.
Der er med andre ord ikke kommet noget konkret nyt frem, der beviser, at kinesiske myndigheder spionerer på TikTok-brugernes data.
Ja, det er en app, der grovhøster data, hvis den får lov til det. Nej, vi ved ikke, om styret i Kina har adgang.
Men det betyder ikke, at TikTok – og andre sociale medier – ikke bør vejes og vurderes konstant. Det samme gælder Meta, som Facebooks moderselskab kalder sig nu, og deres produkter.
Ligesom TikTok-produkter er Metas Facebook og Instagram bygget op omkring at tilbyde noget underholdende, som de samtidig tjener penge på. For at kunne finde ud af, præcis hvilke videoer du kan lide, har TikTok en unik evne til, på baggrund af forholdsvis få oplysninger, at finde de videoer, du gerne vil se. Og en til. Og en til.
Stærk algoritme lokker brugere til
Hver gang jeg installerer TikTok – for jeg har ikke TikTok på min DR-telefon, når jeg ikke skal bruge appen – er det med en grad af fascination. Måden, hvorpå algoritmen på baggrund af få ”signaler” – data, om mig og min adfærd, mens jeg bruger appen – skræddersyer min oplevelse, er noget nyt. Det går hurtigere. Det er mere viralt.
Det er med andre ord det, de unge ofte bliver tiltrukket af. Derfor har Meta kopieret TikTok og kaldt det Reels på sit eget visuelle medie, Instagram. Forretningsmodellen er den samme. De data, som bruges til at personalisere indholdet, bruges på andre måder til at tjene penge, især ved at sælge målrettede reklamer. Men modsat Meta og Instagram er TikTok i stærk vækst.
Er der afgørende forskel på, hvor meget data Metas produkter indsamler i forhold til TikTok? Et forholdsvis ukendt australsk sikkerhedsfirmas rapport fra 2022 bruges ofte som dokumentation for, at TikTok er værre.
Mens en anden rapport fra Citizen Lab konkluderer, at TikTok ”indsamler de samme typer data for at spore brugeradfærd og vise målrettede annoncer” som andre platforme.
Det samme konkluderer en anden interessant undersøgelse fra Georgia Institute of Technology, der ser specifikt på risikoen for nationers sikkerhed. ”TikTok er en kommercielt motiveret virksomhed, ikke et værktøj for den kinesiske stat”, lyder det her.
Ifølge rapporten, der blev udgivet i januar, udsætter brugere sig for risici ”ved brugen af enhver social medie-app, ikke kun TikTok”, og derfor hjælper det ikke noget ”vilkårligt at forbyde én app”.
Meta halser efter
Jeg bruger efterhånden sjældent Metas produkter, men har dem på min telefon. Når jeg en gang imellem tjekker dem, bliver jeg stadig oftere suget ind i samme type oplevelse, som TikTok tilbyder.
En strøm af den samme type virale videoer, som for mit vedkommende lige nu handler om cykling, og, af en eller anden grund, skiløbere, der tager lidt for store risici og kommer galt afsted. Det er ofte TikTok-videoer, som også er delt som Reels, men kvaliteten er bare dårligere. Udvælgelsen er dårligere.
Der går ofte et par minutter, før jeg får revet mig væk og vender tilbage til noget mere fornuftigt, som for eksempel at tale med min familie eller venner.
Uanset hvad er min anbefaling, og den gælder både TikTok, Instagram, Facebook og alle de andre, at give dem så lidt adgang til data som overhovedet muligt, ved at gennemgå sine privatlivsindstillinger.
Lad være med at give adgang til lokation, mikrofon og kamera, med mindre det er strengt nødvendigt. Bruger du en Apple-enhed, er det en rigtig god ide at bruge de nye udvidede privacy-funktioner og altid sige nej til sporing på tværs af apps.
Selvom det kan være fristende at se, hvilke af ens kontakter der bruger TikTok eller Metas produkter, er der ingen grund til give adgang. Det skal de nok finde ud af alligevel.
Ryd jævnligt op og lad være med at have mere installeret, end du har brug for. Og tænk over, om teknologien grundlæggende giver dig et bedre liv. Som livsstilsguruen Marie Kondo – der har opgivet at rydde op efter at have fået tre børn – siger: Fokusér på ting, der bringer dig ro og lykke.