Nu kan amerikanere få en gratis fladskærm - men de betaler med 'en anden valuta'

Firmaet bag overvåger brugernes adfærd hjemme i dagligstuerne og videresælger deres data, som overstiger værdien af TV'et, siger ekspert.

Amerikanske Telly giver brugere et gratis TV tilgengæld for data. (Foto: © Lino Mirgeler, Ritzau Scanpix)

Ville du sige ja til at modtage et helt nyt og gratis fjernsyn, hvis det betød, at TV’et konstant viste dig reklamer og holdt øje med hvad, hvornår og med hvem, du så tv?

Det er konceptet bag det nye Telly TV, som amerikanere nu kan skrive sig op til at få hjem i stuen.

Men bare fordi Telly ikke koster penge, betyder det ikke, at TV’et er gratis, siger Pernille Tranberg, som er dataetisk rådgiver.

- Du kan sammenligne det fuldstændig med Youtube, Facebook eller TikTok, for det er ikke gratis. Du betaler bare med en anden valuta end konkrete penge, og det er din data.

Et TV der samler data

Telly ligner umiddelbart et almindeligt Smart TV. Men der er en grund til, at det kan betale sig for virksomheden bag at give TV’et gratis til forbrugere.

For under den 55 tommer store skærm sidder et såkaldt Smart-display, som kan vise nyheder og vejropdateringer. Og som desuden viser annoncer.

Lawrence Dallas, der er strategidirektør hos virksomheden bag Telly, fortæller til mediet The Verge, at selve TV-skærmen muligvis også kommer til at vise annoncer, når TV’et er slukket.

Telly har også indbygget bevægelsessensor og kamera. Sensoren kan bruges til at køre fitnessprogrammer på TV’et, og kameraet gør det muligt at foretage videoopkald.

Men det giver også Telly mulighed for at indsamle informationer om, hvordan brugerne interagerer med TV’et. Det kan man læse i Tellys privatlivspolitik.

Telly kan for eksempel registrere, hvilke knapper man trykker på, tidspunkt og varighed af aktiviteter og fysisk tilstedeværelse af én selv og andre, der bruger TV’et.

Og al den information kan virksomheden dele med tredjeparter og annoncører.

Betaling med bind for øjnene

De data, virksomheden indsamler om brugerne, kan være mange flere penge værd, end TV’et i sig selv, vurderer Pernille Tranberg.

- Du betaler med bind for øjnene. Fordi du ved ikke, hvad din TV-adfærd er værd. Der hvor du kigger, og hvor tit du ser TV, det er penge værd, og du betaler sandsynligvis en meget højere pris, end hvis du betalte med penge.

Og derfor er det også en problematisk forretningsmodel, siger hun.

- Det der sker, når der sidder nogle forskellige instanser, som får rigtig meget viden om dig ved at indsamle alt det her data, det er, at du bliver et lettere offer for manipulation. Både økonomisk og politisk. Vi risikerer, at mange af os bliver manipuleret til at gå i en bestemt retning.

- Det er demokratiundergravende. Og det er overordnet et meget stort problem.

- Du betaler med bind for øjnene. Fordi du ved ikke, hvad din TV-adfærd er værd, siger Pernille Tranberg

Samme forretningsmodel i Danmark

Det er muligt at sige nej til, at Telly må indsamle data om én gennem TV’et.

Men så kræver virksomheden bag, at man enten leverer TV’et tilbage eller betaler 500 dollar for at beholde det.

Selvom der er en måde at trække sig fra aftalen, så mener Pernille Tranberg alligevel, at den er problematisk.

- Hvis man forstår, hvad det er, man siger ja til, så er det fint nok. Men jeg vil næsten vædde med, at det er de færreste, som fuldstændigt forstår handelsbetingelserne. Og hvis dine data allerede er blevet solgt og cirkulerer ude i systemet, så er der ikke så meget at gøre

Virksomheden regner med at kunne sende de første 500.000 gratis fjernsyn afsted til sommer, men indtil videre er det kun muligt at skrive sig op hos Telly, hvis man bor i USA.

Pernille Tranberg kan dog sagtens se for sig, at noget lignende kommer til Danmark.

For rigtig mange af os benytter allerede tjenester, hvor vi betaler med vores data.

- Langt de fleste danskere bruger jo Googles søgemaskine og Facebook, som også er gratis i gåseøjne. Så det er jo allerede i Danmark.

DR har kontaktet virksomheden Telly for en kommentar, men selskabet er ikke vendt tilbage på vores henvendelse.