De ældre målgrupper er begyndt at streame mere

På fem år er der næsten sket en fordobling i antallet af danskere mellem 47 og 75 år, der streamer film, serier og programmer, viser rapporten ’Medieudviklingen 2019’, som udkommer snart.

På fem år er der næsten sket en fordobling i antallet af danskere mellem 47 og 75 år, der streamer film, serier og programmer. (Foto: © Petra Kleis.)

De unge lagde ud med at streame, men nu er de ældre målgrupper også for alvor kommet efter det. I løbet af de seneste fem år er der næsten sket en fordobling i antallet af danskere mellem 47 og 75 år, der streamer film, serier og programmer.

Hver fjerde i aldersgruppen streamer nu mindst en gang om ugen, og samtidig er det nu 60 procent af de 47-75-årige, der har prøvet at streame på et eller andet tidspunkt. Tallene fremgår af DR Medieforsknings rapport ’Medieudviklingen 2019’, der udkommer senere på måneden.

Det er medieforskerne Jakob Vikær Hansen og Henrik Gregor Knudsen fra DR Medieforskning, som har set nærmere på streamingvanerne. De bygger blandt andet deres konklusioner på en undersøgelse af danskernes streamingvaner – gennemført af Norstat for DR Medieforskning i oktober 2019.

- Der er flere forklaringer på, at flere modne danskere nu streamer. Flere af dem har arbejdet foran en computer og har haft digitalisering tæt inde på livet, så derfor er det at streame også ret naturligt for dem. En anden årsag er, at det danske samfund stiller høje krav til borgernes digitale færdigheder, og de færdigheder har de 47-75-årige også været hurtige til at tage til sig, noterer Jakob Vikær Hansen og Henrik Gregor Knudsen i ’Medieudviklingen 2019’.

De vurderer, at en tredje årsag til, at de streamer stadig mere, er afsmitningen fra digitalt indfødte børn og børnebørn. De kan både hjælpe med mobil og mail, men aldersgruppen følger også med på for eksempel Snapchat og WhatsApp for ’at være med’. De yngre kan også hjælpe med at vise, hvordan man nemt streamer, hvis man ikke selv har prøvet det før.

Opsøger forskellige ting

Når DR Medieforsknings undersøgelse præcis handler om 47-75-årige, skyldes det, at man her deler befolkningen op i livsfaser – en inddeling, der er baseret på, hvordan folks medieforbrug er.

- Den ældre målgruppes streamingadfærd afspejler i høj grad, at de er vokset op med traditionelt tv. Hvor de unge opsøger indhold som underholdning og serier, de kan se ud i én køre, går de 47-75-årige i højere grad end de unge efter nyheder og aktualitet, som de kender det fra tradionelt tv. Fællesnævneren på tværs af fødselsår er film, dokumentar og dansk indhold, konkluderer Jakob Vikær Hansen og Henrik Gregor Knudsen.

Mens de yngre brugere jonglerer rundt mellem typisk fire-fem streamingtjenester, er antallet færre, jo højere alderen er. Brugere over 65 år benytter sig i gennemsnit af lidt over to tjenester i gennemsnit, mens de 47-64-årige i snit bruger tre.

- Blandt de 47-75-årige ligger loyaliteten typisk hos danske afsendere som DR og TV 2 - og selv om distributionsformen er en anden, er indholdet det samme. Den ældre målgruppe bruger længere tid på for eksempel DRTV og TV 2 Play end de yngre, mens den yngste halvdel af befolkningen forholdsvis bruger længere tid på Netflix og YouTube, skriver Henrik Gregor Knudsen og Jakob Vikær Hansen.

Udgør et kæmpe potentiale

De mener, at digitale ældre udgør et kæmpe potentiale for streamingtjenester, fordi de ofte både har tid og råd til at fordybe sig i de bugnende kataloger af indhold. Markedet blandt de unge er derimod ved at være mættet, så derfor vil det også være naturligt, at tjenesterne kigger mere mod de ældre brugere i de kommende år.

- Kigger man et par år tilbage på streamingforbrugets udvikling, er det tydeligt, at det især er de 47-64-årige, der har drevet væksten, mens ældre over 65 år langsomt, men sikkert, finder vej til streamingtjenesterne. Den udvikling vil fortsætte, i takt med at mediehuse stille og roligt flytter mod digitale platforme. Samtidig er de kommende års ældre bare generelt mere digitale end dem, der blev det for bare 5-10 år siden, konkluderer Jakob Vikær Hansen og Henrik Gregor Knudsen.