De nordiske landes public service-stationer har for alvor skruet op for den fælles produktion af dramaserier i løbet af det seneste år.
Væksten er blandt andet sket, efter at DR, SVT i Sverige, NRK i Norge, RUV i Island og YLE i Finland sidste forår indgik et nyt dramasamarbejde, ’Nordic 12’. Her vil man både øge mængden og kvaliteten af nordisk drama på TV og streaming, blandt andet for at tage kampen op mod de globale giganter.
- Selv om det nordisk TV-samarbejde i år har eksisteret i 60 år, kan det blive ved med at sætte rekorder. Og 2018 bød på en ny rekord inden for nordisk dramasamarbejde. Alene sidste år er der blevet genereret 511 nordiske dramaepisoder samlet set, hvilket svarer til i alt 410 timers nordisk drama, forklarer Henrik Hartmann, der er generalsekretær for Nordvision-samarbejdet, som har eksisteret mellem de nordiske public service-stationer helt siden 1959.
Til sammenligning blev der i 2017 genereret 245 timer og 317 episoder, og i et år som 2015 var tallet 148 timer og 193 episoder. Tallene skal forstås på den måde, at hvis en dramaepisode er sendt og samproduceret i alle fem nordiske lande, tæller det som fem sendetimer eller episoder, fordi det er det antal sendetimer eller afsnit, TV-stationerne opnår ved det.
Mange erfaringer udveksles
- De nordiske public service-stationer producerer hver især et mindre antal dramaserier hvert år. Men sammen kan vi co-producere og co-finansiere langt flere dramaserier sammen, så vores udbud af højkvalitetsdrama bliver meget større. De senere år er en lang række Emmy-priser gået til nordisk drama, og det er blandt andet erfaringerne og knowhow fra dét arbejde, der bliver udvekslet gennem Nordvision, siger Henrik Hartmann.
En del af den såkaldte Nordic 12-samarbejde var blandt andet, at de nordiske brugere over de kommende år vil få adgang til 12 nyproducerede danske, svenske, norske, finske og islandske public service-dramaserier om året. Samtidig vil serierne være tilgængelige for brugerne i alle landene i meget længere tid på nettet. For hvor de før kunne ligge på nettet i 30 dage, har man nu et år til at se dem efterfølgende. Lige nu kan for eksempel den norske serie ’Hjemmebane’ ses på DRTV som en del af Nordic 12-samarbejdet. Selv om seerne måske ikke tænker på det, når de ser serierne, foregår der et stort planlægningsarbejde med dramaserierne i kulissen.
- Publiceringscheferne og medarbejdere fra de enkelte lande mødes for eksempel i Nordvisions-regi og drøfter den bedste praksis med hensyn til at publicere på flow og on demand. Man koordinerer markedsføring og tidspunkter for lancering, ligesom man sammenligner data om, hvordan de har klaret sig, forklarer Henrik Hartmann.
Han tror, at de nordiske public service-stationer vil og kan fortsætte med at udbygge samarbejdet om drama i de næste år.
- Jeg tror, at alle partnerne mener, at det kunne være godt at finde en ny serie a la ’Broen’ – den dansk-svenske serie, som virkelig klarede sig godt over hele Norden, siger Henrik Hartmann.
Skruer op for ung-drama
Det er ikke kun omkring de mere klassiske dramaserier, at de nordiske public service-stationer skruer op for deres samarbejde. Antallet af dramaserier, der henvender sig til unge, er i voldsom vækst. Herhjemme har DR’s seere for eksempel senest kunnet følge serien ’Doggystyle’, som også får en anden sæson.
- Der er ingen tvivl om, at de nordiske public service-stationer har satset stort på nyt, ungt drama, siden nordmændene havde stor succes med ’SKAM’ – ikke bare i Norge, men i hele Norden. Det var, som om serien knækkede en kode til at få fat i en ung målgruppe, som mange public service-stationer har svært ved at nå, siger Henrik Hartmann, der samtidig kan fortælle, at der er over 10 nordiske, fællesproducerede ung-dramaserier på vej – bare i 2019.
Serierne kan sagtens vises på tværs af landene, og selv om ungdomslivet kan synes forskellig i Island, Finland, Norge, Sverige og Danmark, er der også rigtig mange ting, de unge kan relaterer sig til – og sig selv i, mener generalsekretæren for Nordvision.
Tillid er styrken
Den ordførende direktør for Nordvision, Øyvind Lund, der til daglig er mediedirektør hos norske NRK, glæder sig over, at Nordvision-samarbejdet har kørt på højtryk det seneste år.
I en tid, hvor globale aktører tager et stadig stærkere greb om brugerne, formår vi at levere relevant og attraktivt indhold – skabt i en nordisk sammenhæng. Samarbejdet gør os alle til vindere, siger han.
Den undersøgende journalistik, børneprogrammer og digitalt samarbejde er nogle af de andre områder, hvor der også sker meget lige nu i Nordvision-regi – et samarbejde, som altså i år har eksisteret i 60 år.
- Man kan fristes til at kalde det et diamantbryllup mellem de nordiske TV-stationer. For ligesom i et ægteskab er der brug for fælles tillid og vedholdenhed. Og netop den fælles tillid mellem TV-stationerne er en af de store styrker i Nordvisions-samarbejdet. Alle giver – og alle får, uden regnskab eller smålig skelen til hvem, der yder mest, eller hvem der får mest, siger Henrik Hartmann. Nordvision er klar med sin årsrapport for 2018 i næste uge, uge 10, hvor den vil kunne ses på www.nordvision.org.
Udviklingen i det nordiske TV-samarbejde inden for drama
2018 410 timer 511 episoder
2017 245 timer 317 episoder
2016 227 timer 267 episoder
2015 148 timer 193 episoder
2014 168 timer 172 episoder
NB: Hvis en dramaserie er sendt/samproduceret i alle fem nordiske lande, tæller det som fem timer/episoder.