Relationer styrer unges mediedøgn

Behovet for at undgå kedsomhed, og ikke mindst pleje relationer, er helt afgørende for unges mediebrug, men i løbet af døgnet opstår en lang række nuancer. DR Medieforskning har i en større undersøgelse gransket unges liv og medieadfærd for at kortlægge på hvilke tidspunkter, unge bruger hvilket medieindhold, medieplatforme og ikke mindst hvilke behov, der driver deres mediebrug. Tag med os gennem et døgn hos unge mediebrugere.

(Foto: © Agnete Schilchtkrull, DR Medieforskning)

Morgen

Mobilen buzzer på hovedpuden, men de unge mediebrugere snoozer lige en gang. Den buzzer igen, og de vågner, men gider ikke rigtigt stå op, for forude venter endnu en kaotisk dag med et hav af digitale opdateringer, og krav om at skulle performe. Performance-kravet er ikke så meget et dagligt tidspres, som det er et konstant præstationspres gennem uddannelsesforløb, egne og forældres forventninger om fremtiden. Mange unge befinder sig med andre ord i fremtidens venteværelse. Dagen starter dog blidt med en tour de smartphone, hvor unge mediebrugere typisk tjekker op på Facebook, Instagram – og går de på en ungdomsuddannelse, så tjekkes skolens intranet også.

Hvis de er kommet godt op i tyverne, vil dagen starte på samme måde, men herefter vil de nok tjekke et nyhedssite eller høre nyheder i radioen for også at blive opdateret på, hvad der sker rundt om i verden. Men turen på nyhedsmedierne er kort, og det er ikke her, der er tid til dybdegående artikler. Det er heller ikke her, at unge kaster sig ud i lange korrespondancer med vennerne. For det, der særligt kendetegner morgenstunden, er et behov for at få nødvendig info. Og nødvendig info kan i unges verden lige så godt være et nyt opslag i en lukket Facebook-gruppe eller en gammeldags SMS, som det kan være en artikel fra et nyhedsmedie. Unges mediebrug om morgenen foregår næsten udelukkende på mobiltelefonen.

På farten

Det er hverdag, og de unge mediebrugere skal afsted i skole eller på arbejde. Hvis de bor hjemme og går på en ungdomsuddannelse, er der lidt større sandsynlighed for, at de benytter en transportform, hvor de har hænder og øjne frie til at fokusere på mobilen. Det vil give dem mulighed for aktivt at kommunikere på fx Snapchat og Messenger, der er nogle af de stærkeste medieplatforme, når unge er på farten. Den aktive kommunikation med egne relationer er afgørende for unges mediebrug, og tager særligt til her.

Hvis unge derimod sidder på cyklen, eller måske selv kører bilen, er der stor sandsynlighed for, at de bruger et lydmedie. Det allerstærkeste lydmedie for unge på farten er Spotify, efterfulgt af radio. Når unge er på farten og tager Spotify i ørerne, er det særligt fordi de er alene, og ved hjælp af Spotify får de en slags selskab med sig. Derudover er lydselskabet en behagelig distance fra alt det kaos og tumult, der kan være i trafikken, samt et pusterum fra dagens krav.

Det er stadigvæk udelukkende mobilen, de unge bruger på farten. Men modsat da de vågnede, handler mediebruget nu ikke om at få nødvendig info, men om at undgå kedsomhed. Et behov, der faktisk er det største og mest kendetegnende for unge mediebrugere gennem hele resten af dagen.

Eftermiddagen

Det er nu blevet eftermiddag, og unge mediebrugere har naturligvis også brugt medier, mens de var på arbejde eller i skole. Men fordi de nu har fri, har de bedre tid. Pauserne, der opstår i løbet af eftermiddagen, bliver fyldt ud med diverse medier. Igen handler det om at undgå kedsomhed, og meget af denne adfærd er baseret på ren og skær vane.

Hvis de unge mediebrugere går i skole, har de sikkert den bærbare lige ved hånden, fordi de alligevel sidder og laver lektier på den. Brugen af bærbare computere blandt unge begynder at tage til hen over eftermiddagen, og selvom mobiltelefonen stadig er lige ved hånden, så viger den alligevel en smule til fordel for den lidt større skærm.

Unge drenge vil om eftermiddagen svinge forbi YouTube, som en velfortjent pause fra skolepligterne, og tjekke, om der er noget nyt og sjovt. Det gør de ofte i sammenhæng med, at de har behov for at grine eller følge en af deres særlige interesser. Det er behov, som gradvist tager til om eftermiddagen. Unge kvindelige mediebrugere vil i højere grad begynde at scrolle gennem Instagram for at få et godt grin og blive underholdt. Snakken går simultant på Snapchat og Messenger, og sådan fortsætter det resten af dagen.

Antallet af medieplatforme, som unge mediebrugere vil lægge vejen forbi om eftermiddagen, afhænger af deres alder. Er de 15-19 år, vil de bruge mange flere forskellige medier, end hvis de er 25-31 år. Det handler om, at de yngste mediebrugere generelt har bedre tid, samt at de typisk bor hjemme, og derfor har adgang til forældrenes medier. De yngste vil af samme grund bruge lidt flere traditionelle medier, så som tv og radio.

(© DR Medieforskning)

Inden sengetid

Aftensmaden er et skelsættende tidspunkt for unge mediebrugere, for efter aftensmaden kan de for alvor begynde at slappe af, dedikere sig til længere stræk af mediebrug og fokusere på specifikke interesser. Men mobilen ligger stadig inden for rækkevidde, og notifikationerne bliver tjekket sideløbende.

Måske er kæresten eller nogle venner på besøg, og der vil i så fald opstå et behov for at opleve noget i fællesskab – et behov, som peaker i aftentimerne. Der er altså stor sandsynlighed for, at de unge og vennerne eller kæresten vil smide sig på sengen med den bærbare mellem sig for at streame videre på deres yndlingsserie. Måske vil de endda starte på en ny serie, for aftenen er det tidspunkt på dagen, hvor unge er mest opsøgende i brugen af medier. Det er i aftentimerne, at de i øvrigt opsøger medier, der ikke kræver den store interaktivitet.

Hvis de unge mediebrugere bor hjemme, har de adgang til forældrenes tv-skærm i stuen, hvor de en sjælden gang imellem ser tv med forældrene – ligesom de vil have adgang til forældrenes radio i køkkenet, som de udsættes for om morgenen under morgenmaden. Er de unge i slutningen af tyverne, har de måske selv anskaffet sig et fjernsyn eller en radio, og kan finde på at se eller lytte til noget så gammeldags som live-tv eller radio.

Når dagen er omme

En lang dag er ved at være slut. I morgen venter en ny, som igen vil være fyldt med et virvar af forskellige medietyper og et behov for at undgå kedsomhed. Medier er kærkomne lynafledere for det præstationspres, mange unge lever under, og hvad enten unge er alene, på farten eller sidder med vennerne i sengen, er medier en genvej til et godt grin eller behageligt selskab – eller helt banalt en genvej til at undgå kedsomhed.

For alle unge handler mediebrug om relationer – om at kunne pleje egne relationer, men også at opleve andres. Særligt er det vennerne på mobilen, via fx Messenger, der er de unges vigtigste, og mest aktive, relation gennem mediedagen. Sekundært skal de knap så direkte relationer også plejes på de sociale medier. Her likes, deles og kommenteres på vennernes opslag på lige fod med de personligheder, de følger eller er fan af. Endeligt er relationer i programindhold også vigtige for de unge. Det drejer sig om fx tv-programmer og traditionel radio, hvor mediebrugeren selv skal skabe eller kunne leve sig ind i den relation, som serien eller programmet skaber for mediebrugeren. På tværs af direkte og indirekte relationer er prioriteten klar: Vennerne kommer først – mediebrands til sidst.

Når mobilen igen buzzer på hovedpuden, starter mediedøgnet forfra.