Denne app vil gerne sende dig notifikationer

Alene tanken om at modtage notifikationer på telefonen kan få det til at vibrere koldt ned ad ryggen på de fleste. Antallet af opmærksomhedskrævende apps er stigende, men indimellem dukker der alligevel en pushværdig notifikation op, så hvem vover at skille sig af med de vibrerende forstyrrelser? Det kunne jo være…

(Foto: © Petra Kleis, DR Medieforskning)

Næsten alle danskere modtager notifikationer fra apps på deres mobil. Otte ud af ti danskerne, der modtager notifikationer på deres smartphones, har på et tidspunkt slået notifikationer fra, og over halvdelen har én eller flere gange slettet en app på grund af dens notifikationer. Det er mange forskellige apps, der skubber beskeder ud til danskerne hver eneste dag. Lige fra en Wordfeud-ven, der har begået et træk, til en nyhed om en fodboldtræner, der er skiftet ud med en anden, som man heller ikke kender navnet på eller en påmindelse om, at man mangler 2.500 skridt for at have nået dagens mål.

Nogle notifikationer føles mere værdifulde end andre. Hvem vil fx gå glip af en sød besked på Messenger, en reminder om at en pakke kan hentes eller en vigtig breakingnyhed fra et mediehus? DR Medieforskning har i en undersøgelse spurgt ind til danskernes oplevelse af de notifikationer, de modtager: Hvilken værdi giver de, og hvordan håndteres de?

Notifikationerne ligger i kø

Det er særligt notifikationer fra mail- og beskedapps samt sociale medier, som danskerne lader vibrere ind på deres mobiler. Mange er vant til at blive præsenteret for deres forbrug af daglig skærmtid på mobilens indbyggede app, men vover du dig endnu længere ind i din mobils afkroge af overvågning, vil den tilmed kunne afsløre, hvor mange notifikationer du modtager hver dag – for slet ikke at tale om hvor mange gange du låser din mobil op for at tjekke stort eller småt. Du ville måske blive ligeså overrasket, som denne artikels forfattere blev. Mange gange dagligt åbner vi nemlig mobilen for at tjekke, fjerne eller ignorere de mange notifikationer, der ligger i kø på den låste skærm. Og måske endnu flere gange skæver vi til den blot for at konstatere, at det ikke var noget vigtigt, der brummede ad os.

Undersøgelsen viser, at det er de unge, der modtager flest notifikationer, men det er også dem, der slår flest notifikationer fra eller helt sletter apps for at slippe for vibrerende forstyrrelser. De unge er altså bedre til mere kræsent at udvælge, hvilke notifikationer de tillader adgang til deres opmærksomhed, hvor de ældre i højere grad blot lever med dem, der dukker op, og ikke føler at der er så meget at gøre ved det. Ifølge undersøgelsens respondenter er det primært graden af notifikationens vigtighed samt skrækken for at gå glip af noget, der betyder mest for adfærden, når det gælder den opmærksomhed, vi skænker mobiltelefonen.

(Foto: © Mikkel Carden, DR Medieforskning)

Reflekserne er i orden

Der er forskel på, hvordan og hvor hurtigt vi reagerer, når en notifikation dukker op på skærmen. Vi skæver ofte til dem, men hvilke reflekser det udløser, afhænger af hvilken app der kræver vores opmærksomhed. Når der kommer en notifikation fra en mail, en beskedapp eller et socialt medie, tjekker vi den nemlig oftest med det samme, mens notifikationer fra fx spil, sport- og sundhedsapps bliver tjekket, når vi en gang får tid – og ofte slet ikke.

Kærlighedserklæringer og kalenderinvitationer kæmper altså om vores opmærksomhed side om side med nyheder og nye episoder af vores yndlingspodcast, og således flyder alle notifikationer sammen til et hav af forstyrrelser, hvor man som almindelig bruger kan føle sig ærgerlig over unødigt at hive mobilen op af lommen.

Ingen får for lidt

Mediehusene er blandt dem, der kæmper om vores opmærksomhed. Breaking! Dagens overblik. Tophistorie. LIVE – se med nu. Undersøgelsen antyder, at brugernes mobiler så småt er ved at løbe over, for mens nyhedsmedierne skyder den ene nyhedsnotifikation afsted efter den anden, sidder halvdelen af de danskere, der bruger nyhedsapps, tilbage med en følelse af, at de modtager for mange notifikationer fra nyhedsapps. Med andre ord – ingen får for lidt. Det er måske ikke overraskende, da det er normalt at bruge mere end én nyhedsapp. Af samme grund kan nyhedsapps hurtigt komme i farezonen og risikere at blive slettet helt, hvis ikke også deres notifikationer står ud i mængden som særligt værdifulde.

Når nyhedsnotifikationen har værdi

På trods af at havet af notifikationer er stort, kan visse nyhedsnotifikationer alligevel opnå status af en god og relevant besked, og nogle brugere forklarer sågar, at det er hyggeligt at have lidt liggende på mobilen. Man kan måske tale om at spare notifikationer sammen til en ledig stund.

En af de typer notifikationer som mange danskere modtager, hvis de har hentet en nyhedsapp, er breakingnyheder og tophistorier. Det kan være en bekvem måde at være sikker på at få besked, hvis verden ramler. Mediehusene vil gerne være de første med det nyeste, men spørger vi til danskernes motivation for at modtage nyhedsnotifikationer, så handler det hverken om at få besked før alle andre eller om at kunne sole sig i at være den første til at breake en historie blandt vennerne.

Mest værdifulde er nemlig de notifikationer, der har indflydelse på dagens videre forløb. Det gælder fx notifikationer, der falder direkte indenfor brugerens interesseområde eller helt enkelt notifikationer, der er fyldestgørende på en måde, så brugeren ikke behøver at klikke sig ind i nyhedsappen for at få det til at give mening.

Tipping point vs. FOMO

Mange danskere befinder sig lige nu i dilemmaet mellem irritation over at få for mange notifikationer – herunder notifikationer fra nyhedsapps – og frygten for at gå glip af noget relevant, hvis man begynder at slå nogle typer notifikationer fra.

Glemsomhed, dovenskab og bøvl er en undskyldning for ikke at slå notifikationer fra, men når mængden bliver overvældende, er det nemmere at gå med de unges lette løsning nemlig at sætte tomlen ned og slette appen. Men det er svært. Bare tanken om at gå glip af noget kan få mobilen til at fantomvibrere i lommen.