18 priser til DR ved designkonkurrence for nyhedsmedier

DR belønnes blandt andet for brug af digitale fortællegreb i verdensklasse. Redaktionerne bag prisvinderne er fra hele DR.

En DR-webfeature om, hvordan RNA-vaccine fungerer, fik både sølv i kategorierne ’brug af animation’ og ’sundhed’.

DR har netop vundet 18 priser i verdens største og ældste designkonkurrence for nyhedsmedier, Society of News Design. Prisuddelingen var nummer 43 i rækken, og DR blev det klart mest vindende medie i Europa.

I alt vandt DR 3 gange sølv og 4 gange bronze samt hædrende omtale i 11 kategorier. DR fik blandt andet sølv både i kategorierne ’brug af animation’ og ’sundhed’ for en webfeature om, hvordan RNA-vaccine fungerer. Det er den type vaccine, som bruges mod corona.

Redaktør for digitale fortællinger i DR Nyheder Kim Schou siger:

- Selvom vi selvfølgelig ikke laver journalistik for at vinde priser, må vi da godt være lidt stolte af, at Society of News Design har tildelt os 18 priser i årets konkurrence. DR har haft kontinuerligt fokus på visuel digital – og kreativ - journalistisk formidling de sidste år. Fordi vi gerne vil formidle vores største historier bedst muligt til et stadig voksende rent digitalt publikum.

Kim Schou fremhæver det tætte samarbejdet mellem DR's grafikere, udviklere, journalister og fotografer. Et samarbejde, der resulterer i digitale fortællinger, som ikke er dokumentarer som tekst eller historier med pynt, men design og journalistik i ægte symbiose.

- Så jeg ser de mange priser i år både som en anerkendelse og et udtryk for, at vi udvikler os. Sammen. Det er nemlig digitale fortællinger, som er lavet med og på tværs af redaktioner fra hele huset, der hædres her. Forhåbentlig kan det også tjene til inspiration både udadtil og indadtil. Og jeg er sikker på, at vi kan blive endnu bedre, jo mere vi samarbejder og sparrer med hinanden fremover, siger Kim Schou.

Digitale fortællegreb vægter tungt

Netop digitale fortællegreb vægter tungt i juryens afgørelse af, hvem der skal begunstiges med priser, og i år var det tydeligvis brugen af animation og 3D, der blev bemærket.

Til i alt 1.948 indstillede projekter fra 30 lande blev der uddelt 10 gange guld, 24 gange sølv, 115 gange bronze og 578 gange hædrende omtale.

Generelt er det altovervejende de engelsksprogede medier, der vinder, og vanen tro løb store amerikanske medier som New York Times, Reuters og The Washington Post også i år med flest priser.

Som nævnt fik DR flest priser i Europa, men fra Danmark var der også priser til Berlingske Tidende, Politiken og Kristeligt Dagblad.

Priserne til DR går til digitale fortællinger, som produceres både i Aalborg, København og Aarhus sammen med redaktioner fra hele DR.